Powinniśmy się chyba przyzwyczaić do systemu oświaty będącego w
nieustającej zmianie, gdyż tylko wówczas szkoła będzie zdolna nadążyć
za zmianami cywilizacyjnymi i technologicznymi, a uczeń będzie miał szanse odnieść sukces na rynku
pracy. Oto propozycja kilku zmian, które można
wprowadzić, aby polska szkoła potrafiła dotrzymać kroku rzeczywistości
pozaszkolnej.
Szkoły świata: innowacyjna edukacja (2)
45-minutowa lekcja, przerwa, następnie kolejna lekcja, i tak do popołudnia. Biologia, język obcy, matematyka, historia… Oto jak praktykujemy naukę w liceum. Ale czy tak jest wszędzie? Wcale tak być nie musi! Prezentujemy dziś historię, zasady i doświadczenia australijskiej szkoły o profilu matematyczno-przyrodniczym: Australian Science and Mathematics School.
Ocenianie i nagradzanie nauczycieli. TALIS (4)
Jaki wpływ na jakość pracy nauczycieli ma wewnętrzny szkolny system
oceniania ich pracy stosowany przez dyrekcję? W których krajach na
świecie korzysta się z takich systemów? Czy sukcesy pedagogiczne
nauczycieli i innowacyjne podejście do pracy są właściwie nagradzane?
Prezentujemy ostatnią część opracowania poświęconego badaniom TALIS, publikowanym przez OECD.
Umiejętności i kompetencje w Europejskich Ramach Kwalifikacji
Europejskie Ramy Kwalifikacji - w myśl idei uczenia się przez całe
życie - ujmują skalę kwalifikacji zdobywanych zarówno w ramach
kształcenia formalnego (szkoła), jak i poza nim (szkolenia,
doświadczenie zawodowe). W ramach kwalifikacji liczy się efekt uczenia
się (czyli to, co faktycznie wiemy, rozumiemy i potrafimy zrobić), a
nie sposób, w jaki uzyskaliśmy kwalifikacje.
Koniec szkoły: możliwy scenariusz rozwoju
Kilka dni temu prezentowaliśmy wypowiedź Waldemara
Kucharskiego, prezesa YDP, na temat takiego scenariusza
rozwoju edukacji,
w którym szkoła przestaje istnieć w obecnym kształcie. Postanowiliśmy rozwinąć ten wątek i zaprezentować rozpisaną na lata, prognozę zmian w globalnej edukacji. Czy taki scenariusz jest realny? Wiele z tych procesów już ma miejsce...
Co to jest otwarta nauka?
Ukazał się przewodnik po otwartej nauce - poświęcony zmianom, które w
ostatniej dekadzie nastąpiły w systemie komunikacji naukowej na
świecie. Ich cechą wspólną jest rosnąca otwartość - inaczej dostępność - treści naukowych. Coraz częściej i dobitniej głoszone hasło "otwartej
nauki" zakłada przyjęcie zasady otwartości na wszystkich etapach pracy
i komunikacji naukowej.
Między studiami a praktyką nauczycielską
W Polsce przymiotnik "akademicki" w powszechnym użyciu to synonim czegoś teoretycznego,
niezrozumiałego, oderwanego od rzeczywistych problemów
codzienności. Zapewne nie można oceniać wszystkich uczelni jedną miarą, ale nie mam wątpliwości, że problem rozziewu między
teorią a praktyką w szczególnym stopniu dotyka studentów na
specjalizacjach nauczycielskich.