Tym razem chciałabym rozprawić się mitem, mówiącym o ty, że studia przygotowują przyszłego nauczyciela(-lkę) do zawodu nauczyciela(-ki) – wychowawcy. Można zaryzykować stwierdzenie, że po zakończeniu studiów pedagogicznych młody człowiek dopiero zaczyna uczyć się zawodu. Jednocześnie chcę przekazać trzy wskazówki do tego, aby bardziej sobie zaufać.
Jak rozpoznać depresję u nastolatka?
Depresja – także u nastolatków – to przewlekła, często nawracająca choroba, która może prowadzić do śmierci. W Polsce z powodu samobójstw umiera więcej nastolatków niż z powodu nowotworów. Sprawdź, jak rozpoznać depresję u nastolatka.
Coraz więcej Polaków online
Pandemia przyczyniła się do zwiększenia obecności Polaków w sieci. Wielu z nas dostrzegło, że np. robienie zakupów online może być szybsze i łatwiejsze, a także całkiem korzystne, jeśli zakupiony towar można łatwo zwrócić. Częściej też mogliśmy korzystać z serwisów informacyjnych. Obecnie regularne korzystanie z Internetu deklaruje ponad trzy czwarte dorosłych badanych (77%), czyli o 4 punkty procentowe więcej niż przed rokiem. W ciągu ostatnich dwóch lat, na które przypadała epidemia koronawirusa, odsetek internatów wzrósł o 9 punktów.
Projekty eTwinning to polska specjalność
Dzięki dostępowi do europejskich funduszy i programów edukacyjnych polskie szkoły mogą realizować świetne inicjatywy we współpracy z europejskimi i krajowymi partnerami. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji od wielu lat wspiera dokonania nauczycieli i uczniów biorących udział w programie eTwinning. W Warszawie odbyła się ceremonia wręczenia nagród w konkursie „Nasz projekt eTwinning 2022”. Do tegorocznej, siedemnastej edycji konkursu zgłoszono 82 projekty, a nagrodzono 20 w ramach czterech kategorii wiekowych i pięciu kategorii dodatkowych.
Notatki nie muszą być nudne
Uważam, że od samego początku edukacji dzieci powinny rozwijać umiejętność robienia notatek. Bynajmniej, nie chodzi o przepisywanie gotowego tekstu z tablicy, ale o notatki samodzielne, do których uczeń musi przeanalizować omawiane zagadnienie, przemyśleć, co jest istotne i warte zapamiętania oraz przedstawić to w wybranej formie. Jako notatkę rozumiem jakikolwiek efektywny dla danego ucznia sposób podsumowania materiału na kartce lub w zeszycie.
Edukacja w wypukłym zwierciadle
Od pewnego czasu nie mogę wyjść ze zdumienia, jak mało znaczy dla Polaków edukacja. Nie chodzi nawet o widoczny brak społecznego zapotrzebowania na radykalne zmiany, odpowiednie do realiów XXI wieku. Bardziej uderza mnie obojętność w obliczu mnożących się problemów: gwałtownego demontażu poprzedniego systemu, czego ukoronowaniem dla najbardziej poszkodowanego rocznika będzie katastrofa maturalna AD 2023, wielkiej improwizacji zdalnego nauczania w dobie pandemii, a ostatnio nagłego wtłoczenia do polskich placówek blisko dwustu tysięcy uczniów z Ukrainy. Wspomniane wydarzenia oraz wypływające z nich wypalenie zawodowe rzeszy nauczycieli i powszechna dzisiaj w tym zawodzie frustracja materialna, wobec samozadowolenia władz ministerstwa tworzą obraz zbliżającej się zapaści. Najwyraźniej jednak nie budzi to sprzeciwu, czy choćby tylko niepokoju szerszych kręgów społeczeństwa.
Przerywniki mają moc
Pokutuje przekonanie, że lekcja ma trwać 45 minut i czas powinien być maksymalnie wypełniony aktywnościami w taki sposób, by nauczanie było efektywne. Przez wiele lat projektowałam zajęcia korzystając z chwili przerwy nazywanej przerwą śródlekcyjną.