Nauczyciele na ogół nie lubią oceniania. Nie mogą go uniknąć i w sumie ocenianie jest uczniom potrzebne. Każdy powinien wiedzieć, jak postępuje jego uczenie się. Jak zatem zrobić, aby ten proces był korzystniejszy dla uczniów? W tym wpisie zajmę się trzema aspektami oceniania, które warto i można zmienić.
PROJEKTowanie kompetencji – edukacyjna przygoda dla uczniów i nauczyciela
Dla współczesnego nauczyciela wyzwaniem jest takie organizowanie procesów nauczania - uczenia się, by uczniowie, a później absolwenci dali sobie radę w szybko zmieniającym świecie. Trudno dziś przewidzieć jakie umiejętności i kompetencje będą potrzebne w przyszłości naszym uczniom. Możemy tylko przypuszczać, że jedną z najważniejszych kompetencji będzie gotowość do uczenia się przez całe życie. Umiejętność uczenia się, współpracy w zespole, planowania, skutecznego komunikowania się oraz samodzielność i odpowiedzialność, to kompetencje cenione na rynku pracy. Nie znam lepszej metody pomagającej w ich rozwijaniu niż praca metodą projektu.
Nauka języka polskiego osób dorosłych
Praca z osobami dorosłymi jest diametralnie różna od pracy z dziećmi i młodzieżą, jednak można mówić o jednym podobieństwie – jest wyzwaniem zarówno dla nauczyciela, jak i ucznia. Książka „Edukacja polonistyczna osób dorosłych. Język polski w zaocznym liceum dla dorosłych” to pozycja, która podsumowuje wieloletnie doświadczenia zajęć z osobami dorosłymi w zaocznej szkole średniej.
Mobilna szkoła - z tymi, co się znają, o tym, co znać trzeba
"Jestem nauczycielem i ciągle mi czegoś brakowało... aż do teraz” – tak zaczął swoje wystąpienie na konferencji INSPIR@CJE 2021 Dawid Łasiński – Pan Belfer. Czego brakowało jako nauczycielowi Dawidowi Łasińskiemu? Czegoś stworzonego dla nauczycieli, ale i przez nauczycieli. Czegoś innowacyjnego, ale równocześnie prostego i łatwego. Czegoś, dzięki czemu lekcje staną się lepsze, a nauczyciele i uczniowie będą bardziej zadowoleni. Okazało się, że tym czymś jest Mobilna szkoła!
Jak rozmawiać z nastolatkiem o pieniądzach?
Rozpoczynający się właśnie ponad miesięczny okres świąteczno-zakupowy to dobry czas do rozmów z młodzieżą o pieniądzach. Kieszonkowe to nie prezent, tylko narzędzie edukacyjne. Bez niego trudniej będzie dziecku nauczyć się gospodarowania pieniędzmi. Jednym z wyjątków, gdy można odebrać kieszonkowe, jest sytuacja, w której nastolatek kupuje alkohol albo papierosy. Warto wcześniej ustalić, czego nie akceptujemy - mówi dr Agata Trzcińska, psycholog i ekonomistka z Uniwersytetu Warszawskiego w rozmowie z Magdaleną Kuszewską.
…ale czy musi mierzyć? (2)
Kontynuując wątek umiejętności społeczno-emocjonalnych uczniów, chciałbym skomentować jeszcze kilka zagadnień, na które zwraca uwagę OECD w swoich raportach. Już przegląd przedmiotu analizy komputerów nie nastrajał mnie zbyt entuzjastycznie do ewentualnych wyników obliczeń, ale wyciągnięte z nich wnioski wręcz powaliły mnie… ale banałem.
Mierzyć każdy może… (1)
Jak zwykle z zainteresowaniem przeczytałem artykuł Danuty Sterny, która od lat propaguje dobrą praktykę nauczycielską. Tym razem przybliżyła nam ona wstępne rezultaty dociekań OECD odnośnie wpływu „umiejętności społeczno-emocjonalnych” na sukces edukacyjny (zob. tutaj). Przeczytałem, pokiwałem głową i… zdałem sobie sprawę, że coś mi w tej relacji nie pasuje. Nie bardzo wiedziałem co, więc przeczytałem tekst jeszcze raz. Tym razem miałem już pewne podejrzenia, które postanowiłem sprawdzić pod załączonym linkiem (którego luźnym tłumaczeniem jest omawiany wpis) oraz na stronach OECD.
Ostatnie komentarze