badania i analizyZasoby edukacyjne w Internecie rosną lawinowo. W języku angielskim jest wszystko, czego potrzeba, aby prowadzić zajęcia w duchu edukacji XXI wieku. Kto zna ten język, może wykorzystać w szkole m.in. wykłady online, e-podręczniki, podkasty, multimedia.  Posługiwanie się tymi zasobami urasta do rangi podstawowej kompetencji nauczyciela epoki cyfrowej.
 

system oświatyW szkolnictwie wyższym, podobnie zresztą jak i w sektorze gospodarki, nie istnieje nic gorszego i mniej produktywnego niż próby tworzenia marki uczelni i wizerunku bez planu, z nastawieniem na natychmiastowe efekty. Nic mniej użytecznego, niż pojawić się raz w mediach, a potem zniknąć z nich na długie miesiące. Polityka „one shot mission” uczelniom się nie opłaca.
 

badania i analizyOddziaływanie technologii cyfrowych na rzeczywistość edukacyjną jest na tyle istotne, że powoli zmienia się w społeczeństwie świadomość potrzeb i wyzwań edukacyjnych. Do takiego wniosku można dojść po analizie ostatnich wyników badań Speak Up - rodziców, uczniów i nauczycieli - realizowanych przez organizację Project Tomorrow.
 

badania i analizyZ badań TNS OBOP wynika, że zawód nauczyciela jest jedną z najbardziej stresujących profesji. Według danych Eurostatu 20% pracowników sektora edukacji doświadcza ryzyka zawodowego, a stres jest drugim najczęściej podawanym problemem zdrowotnym związanym z wykonywana pracą. Czy nowe technologie mogą obniżyć poziom stresu u nauczycieli?
 

badania i analizyUkazała się edycja 2010 jednego z ważniejszych światowych opracowań poświęconych trendom w edukacji – The Horizon Report. Nowe technologie zajmują w nim szczególne miejsce, choć zawsze w określonym kontekście nauczania i uczenia się. Naukowcy wskazali cztery meta trendy, które będą miały istotny wpływ na rzeczywistość i instytucje edukacyjne.
 

badania i analizyNauczycielki uczące matematyki w szkole podstawowej powinny zwracać szczególną uwagę na sposób komunikowania się z dziewczynkami – może się bowiem okazać, iż nieświadomie przekazują swym uczennicom stereotypy na temat braku zdolności do matematyki u dziewczynek. Ten niepokojący wniosek płynie z badań profesor Sian Bilock w amerykańskich szkołach.
 

badania i analizyLudzie szanują różne wartości i mają rozmaite umiejętności. Uczniowie i nauczyciele także są różni. Często odmienne są też ich opinie na jakiś temat. Jakie są zdaniem nauczycieli najważniejsze, najbardziej potrzebne kompetencje ludzi epoki cyfrowej? Co jest najważniejsze w obecnej edukacji? A co trzeba pilnie zmienić, szczególnie w treściach nauczania?
 

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Iwona napisał/a komentarz do Checklista nauczyciela współorganizującego
Potwierdzam
Sylwia napisał/a komentarz do Checklista nauczyciela współorganizującego
Uczę języka polskiego. Nigdy nie zdarzyło mi się, aby N.wspomagający pytał mnie o cokolwiek. Miałam ...
Popieram inicjatywę, a jako dodatkowy argument dodaję słowa Paula Erdősa: "Matematyk to jest osoba, ...
Joanna napisał/a komentarz do Minecraft w edukacji wczesnoszkolnej
Bardzo dobry artykuł! Dziękuję, że podzieliła się Pani swoimi doświadczeniami. Czekam na więcej 😊
Anna napisał/a komentarz do Szkoła podstawowa w oczach jej nauczycieli
W mojej szkole, w klasach 1-3, pracuje 6 pań, które przekroczyły wiek emerytalny a tylko 3 młodsze. ...
Bardzo ciekawe podejście. Ja jednak myślę, że zamiast grzebać przy liście lektur, należy zmienić spo...
Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie