Jednym ze wskaźników pomagających odpowiedzieć na pytanie, czy Polacy są
nowocześni, jest poziom znajomości języków obcych. Dziś w Polsce około 40% osób
deklaruje posługiwaniem się przynajmniej jednym językiem obcym na
poziomie komunikacyjnym. Jest to jednak niewielki wzrost w porównaniu do 1997 roku, kiedy odsetek ten wynosił 37%.
Chcesz mieć dobre stopnie - zjedz śniadanie!
Według badań australijskiej organizacji MBF Healthwatch, alarmująco duża liczba uczniów wychodzi z domu bez śniadania. Tłumaczą się brakiem czasu, brakiem apetytu albo po prostu lenistwem. Ich rodzice również nie mają czasu na poranne przygotowywanie posiłków. Tymczasem pożywne śniadanie to warunek dobrej koncentracji w czasie zajęć.
Infoholizm - zagubieni w sieci?
W Polsce narasta zjawisko infoholizmu, czyli niekontrolowanego
przebywania człowieka (zwłaszcza dzieci i młodzieży) w
cyberprzestrzeni. Szacuje się, że w Polsce jest już ok. 20 tys.
osób, które wymagają leczenia z tego uzależnienia - uważa prof. Mariusz
Jędrzejko z Fundacji Pedagogium. Jego zdaniem to w dużej mierze wina rodziców, którzy nie mają czasu na swoje dzieci.
Bariery w rozwoju Web 2.0 w szkołach
Ostatnie raporty przynoszą ciekawe informacje na temat
tego, które narzędzia są popularne w szkołach, a które nie i dlaczego.
Uczniowie i nauczyciele często i chętnie sięgają po dostępne w sieci
serwisy społecznościowe, ale z drugiej strony różnego rodzaju bariery –
technologiczne i osobowe, przeszkadzają w szerszym wykorzystaniu
ich w klasie szkolnej.
Rozwijajmy umiejętności potrzebne w epoce cyfrowej
Rezultaty badania przeprowadzonego przez amerykańską
organizację National School Boards Association (NSBA) wskazują, iż
najważniejszym zadaniem dla kadry zarządzającej szkołami powinno być
skoncentrowanie się na rozwoju umiejętności XXI wieku, nawet jeśli
ostatnio, z powodu globalnego kryzysu, ograniczono środki na zakupy
nowych technologii.
Cyfrowa kreatywność a edukacja
Dzisiaj technologia pozwala uczniom na wszystkich poziomach nauczania
tworzyć własne utwory muzyczne, blogi, animacje, podkasty, filmy i wiele innych osobistych multimedialnych dzieł.
Szkoły powinny jak najszerzej czerpać z tej możliwości – wynika z badań
BECTA, brytyjskiej agencji rządowej zajmującej się wdrażaniem
technologii w edukacji.
Lekcja poza szkołą - otwarte przestrzenie edukacyjne
Futurelab opublikował ostatnio nowy przewodnik, którego celem jest pokazanie, w jaki sposób promować zajęcia umożliwiające przeniesienie tradycyjnych zajęć lekcyjnych, poza mury szkoły. To nie w budynkach toczy się prawdziwe życie, a otaczający świat dostarcza fantastycznych możliwości do rozwoju zainteresowań i kreatywności uczniów.