Przygotowywany przez New Media Consortium oraz Educause Learning Initiative we współpracy z kilkudziesięcioma ośrodkami akademickimi, The Horizon Report jest jednym z najważniejszych głosów na temat zmian w systemie edukacji w wyniku rozwoju technologicznego. W raporcie 2009 najwięcej uwagi poświęcono kluczowym technologiom dla szkolnictwa wyższego.
Jak poznawać nauki przyrodnicze poza szkołą?
Co roku wiele osób wybiera nieformalne sposoby pogłębiania wiedzy przyrodniczej – chodzą do muzeów i oceanariów, oglądają dokumenty w telewizji i poświęcają czas ulubionemu hobby. Naukowcy zauważyli, że nawet banalne codzienne zajęcia mogą okazać się szansą na poszerzenie wiedzy. To dzięki takiej edukacji nieformalnej tak naprawdę ciągle się rozwijamy.
Technologie a rozwój zawodowy nauczycieli
Przeciętny nauczyciel zaczyna coraz mocniej „odstawać” technologicznie
od młodzieży, którą ma zadanie uczyć. Aby zmienić tę sytuację, trzeba
nie tylko przekonać nauczyciela, że musi się uczyć cyfrowego świata.
Należy również zmienić sposób szkoleń zawodowych nauczycieli, kończąc z
modelem mało efektywnych jednodniowych czy kilkudniowych zjazdów.
Czy rankingi szkół wyższych są wiarygodne?
Co roku wielu świeżo upieczonych absolwentów szkół średnich staje przed wyborem, który będzie miał istotny wpływ na co najmniej kolejne trzy lata ich życia. W bogatej ofercie edukacyjnej niełatwo odróżnić dobre uczelnie wyższe od słabszych. Wtedy większość z kandydatów zagląda do rankingów uczelni wyższych, szukając podpowiedzi. Czy można na tym poprzestać?
Rankingi - droga do doskonałości
W Polsce okresu realnego socjalizmu produkcja mebli była mierzona na podstawie wagi. Dlatego w Polsce produkowano najcięższe meble w Europie. Nie chcemy chyba, aby drogowskazy ku doskonałości w polskiej oświacie opierały się wyłącznie na powierzchownych miernikach jakości pracy szkoły? Czy możemy polegać wyłącznie na rankingach?
Cyfrowe technologie dla maluchów
RaportFuturelab dotyczący badań nad edukacją najmłodszych, pokazuje, w jaki sposób można wykorzystać nowe technologie do wspomagania rozwoju dzieci. Dobrym przykładem integracji tradycyjnych i nowoczesnych narzędzi jest czytanie książek. Jedno założenie pozostało niezmienne - dzieciom w nauce muszą towarzyszyć rodzice.
Najłatwiejszy dostęp do studiów, ale nie do kariery
Lisbon Council, brukselski instytut typu think tank, opublikował wyniki badań porównawczych systemów kształcenia wyższego przeprowadzonych w należących do OECD 14 krajach UE oraz Stanach Zjednoczonych, Australii i Szwajcarii. Europejskie uczelnie wypadły w tych badaniach raczej przeciętnie; Polska słabo, jeśli chodzi o przygotowanie absolwentów do pracy.