Adaptacja ucznia w klasie czwartej

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE 2015

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Przejście z klasy III do klasy IV szkoły podstawowej może być bardzo trudnym momentem w rozwoju dziecka. W krótkim czasie zmienia się prawie wszystko - wychowawca, sposób nauczania, wymagania, pojawiają się stopnie. Wielu uczniów nie potrafi z tym sobie poradzić (i ich rodzice również). W zasadzie rozwiązanie jest jedno - w każdej szkole podstawowej powinien być stworzony program adaptacyjny dla uczniów zaczynających naukę w klasie IV.

Niestety, w wielu szkołach nie dostrzega się tego problemu, uznając, że uczniowie w klasie IV „wreszcie” zaczynają „normalną” edukację i muszą się po prostu przestawić, z zabawy na naukę. Takie lekceważenie etapu wczesnoszkolnego niestety nie najlepiej świadczy o przygotowaniu rady pedagogicznej, albo przynajmniej o jej części. Niska świadomość istnienia problemu albo, co gorsze, brak woli poszukiwania rozwiązań, może skutkować znaczącym spadkiem motywacji do nauki u wielu uczniów.

A przecież każda szkoła może sobie sama wypracować program adaptacyjny, który z powodzeniem rozwiąże większość problemów. W tymże programie od nauczycieli klas IV-VI i wczesnoszkolnych wymagana byłaby ścisła współpraca. Wcale nie jest to trudne, wystarczy pomyśleć i zorganizować. Na powstanie takiego programu powinni szczególnie naciskać rodzice już na początku klasy III szkoły podstawowej.

Problem przejścia do klasy IV był omawiany na konferencji INSPIR@CJE 2015 – JAK UCZYNIĆ POLSKĄ SZKOŁĘ JESZCZE LEPSZĄ (Warszawa, 2-3 lipca br.). Zapraszamy na wystąpienie Moniki Walkowiak ze Szkoły Podstawowej w Kamieńcu Wrocławskim, członkini Superbelfrów RP:

Polecamy również analizie raport i wyniki ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli szkół podstawowych przez Fundację Think! we współpracy z Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Jest ona dostępna tutaj (PDF).

***

Organizatorami Inspir@cji 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.plFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji jest projekt Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska.

Partnerami instytucjonalnymi są Fundacja Rozwoju Systemu EdukacjiOśrodek Rozwoju EdukacjiWarszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.

Partner medialny: Głos Nauczycielski.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Zobacz inne wystąpienia z INSPIR@CJI 2015:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ludzie przeginają. Skoro tacy wrażliwi na konstruktywną krytykę, niech wyłączą internet i pójdą na s...
Cichy Janusz napisał/a komentarz do Niż demograficzny niczego nie rozwiąże!
Obawiam się, że myślenie i działanie wielu samorządowców będzie sprowadzało się do pomysłów na zagęs...
Trwają prace, aby od 1 września 2025 roku obowiązywał zakaz korzystania z telefonów w polskich szkoł...
Uszeregowanie pytań w teście - BARDZO WAŻNE. Nawet, jeśli wynik końcowy nie będzie wyraźnie lepszy, ...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do O umiejętnościach matematycznych w życiu i w szkole
Panie Redaktorze, proszę nie upubliczniać takiego głosu jak komentarz Ppp na temat nauczania matemat...
Ad. zasada numer 6: AI analizuje dane, ale te dane AI pobiera ze serwera, na który wsadził je człowi...
Czyli AŻ 34% nie odróżnia hejtu od słusznej krytyki - nie jest dobrze! Właściwie nie wiadomo, jak dy...
Przeszukiwanie plecaków, toreb i kieszeni? Patrole polujące na ukrywających się z telefonami w krzak...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie