PONAD DEKADA INSPIR@CJI (2013-2025) INSPIRUJĄCE WYSTĄPIENIA NAUCZYCIELI NA NASZYCH KONFERENCJACH → zobacz wszystkie na YouTube → zapisz się na INSPIR@CJE 2025 (ostatni moment!)
Kupowanie dzieciom prezentów jest czynnością bardzo odpowiedzialną,
tylko ilu z nas, dorosłych, ma tego świadomość? Dziś Wigilia i z pewnością mamy już prezenty dla naszych pociech. Czy były kupowane przy jakiejś refleksji, czy hurtowo - razem z innymi towarami w
supermarkecie? Czy nie kupujemy zbyt często "badziewie", ufając, że i tak się dziecko ucieszy...
Organizacje pozarządowe apelują do rządu o podjęcie działań mających na celu przeciwdziałanie pogłębiającej się luki cyfrowej. Z badań CBOS wynika, że nawet i 13 milionów Polaków nie potrafi korzystać z Internetu, dokonywać e-płatności, komunikować się elektronicznie z innymi osobami i instytucjami, a wręcz nie dostrzega w tym dla siebie żadnych korzyści.
W Wielkiej Brytanii od IX 2011 tematyka finansowa staje się
obowiązkowym elementem programu nauczania. Już dzieci będą uczyć się na
temat oszczędzania, hipoteki i rynków finansowych. Edukacja finansowa obejmie uczniów od 5 do 16 roku życia. Na kolejnych etapach edukacyjnych będą nabywali coraz bardziej złożone
umiejętności z zakresu finansów osobistych.
Świadomy konsument finansowy to osoba, która potrafi uniknąć
kłopotów finansowych związanych z błędnymi decyzjami. Taka,
która czyta zapisy umowy przed jej podpisaniem. Potrafi unikać problemów, które mogłyby wynikać z pochopnych
decyzji. Zakupy świadomego konsumenta finansowego są przemyślane i
mieszczą się w budżecie. Chodzący ideał? Niekoniecznie.
Trwa gorączka świątecznych zakupów. Jak to zwykle bywa, nie
wszyscy otrzymają wymarzone upominki, a w przypadku dzieci i młodzieży,
niewielu otrzyma prezenty, które będą ich rozwijały. Kupujemy często w pośpiechu, bez głębszej refleksji, czy ktoś czegoś
potrzebuje, czy nie. No i dochodzi do tego reklama i promocja, które
nieźle mieszają nam w głowach. I w portfelach.
Edukacja nie musi być nudna. Wiele zależy od formy, w której
przekazywana jest wiedza. Im bliższa jest ona oczekiwaniom uczących
się, tym nauka może być ciekawsza i bardziej angażująca. Im
więcej łączenia zabawy i edukacji, tym lepiej dla
edukacji – z takim założeniem realizowany był w gimnazjach Warszawy projekt Finanse.mp3. Wczoraj poznaliśmy jego laureatów.
W wielu krajach świata toczy się debata na temat
obowiązkowych zajęć z edukacji finansowej w szkołach średnich. Decyzję podjęły już władze oświatowe kanadyjskiej prowincji Ontario, a
podobnym projektem zajmuje się też rząd brytyjski. Prawdopodobnie
badanie umiejętności finansowych uczniów będzie elementem
najbliższej edycji badań PISA prowadzonych przez OECD.