Wydawałoby się, że edukacja finansowa w Polsce to temat, który pojawił się dopiero w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Tymczasem już w latach 30-tych minionego wieku państwo aktywnie i oryginalnie zachęcało Polaków do oszczędzania, wykorzystując do tego celu wiele form promocyjnych i reklamowych, które również i dziś spotykamy na ulicach i w publikacjach.
Wiedza na bank!
Czym jest pieniądz i jaka jest jego nominalna wartość, intuicyjnie wiedzą wszyscy. Gorzej jest z praktyczną wiedzą na temat gospodarowania pieniądzem. Wiele osób uważa, że posiada taką wiedzę, chociaż informacje na temat kłopotów finansowych Polaków raczej przeczą temu. Praktyczna wiedza o oszczędzaniu jest czymś, co powinien znać każdy z nas.
Jak radzimy sobie z trudną sytuacją finansową?
Królujący od dłuższego czasu w mediach temat kryzysu finansowego jest pretekstem do podjęcia głębszej dyskusji nad potrzebami społeczeństwa związanymi z edukacją finansową. Aż dziw bierze, że mimo iż miliony Polaków poniosły spore straty w wyniku nieudanych inwestycji, instytucje finansowe i oświatowe bagatelizują to wyzwanie edukacyjne.
Własność w sieci
Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, który wypada w dniu dzisiejszym, jest okazją do poruszenia ważnych zagadnień z zakresu edukacji prawnej i medialnej: własności intelektualnej w Internecie. Chociaż powszechnie narzekamy na piractwo w sieci i kopiowanie (słynne Ctrl+C, Ctrl+V), nie zawsze faktycznie dokonujemy naruszenia praw własności.
Bierzmy się za zdrowie...
Gdziekolwiek nie spojrzeć – tu billboard, tu reklama w prasie, tu
piękna pani w telewizji – wszyscy przekonują nas do łykania różnych
tabletek i preparatów, które mają oczywiście cudownie przyczynić się do
poprawy stanu naszego zdrowia. Nic dajmy się zwieść – zdaniem
specjalistów nasze zdrowie zależy przede wszystkim od zdrowego trybu
życia.
Konsumenci finansowi uczą się na błędach
Polacy uwielbiają uczyć się na własnych błędach – nie inaczej jest z
edukacją finansową. Poddaliśmy się euforii inwestowania w reklamowane cudowne, przynoszące-pewny-i-natychmiastowy-zysk
produkty finansowe i... nie wypaliło. Pod tym względem obecny kryzys może przynieść pozytywne skutki dla edukacji
finansowej społeczeństwa. Będziemy ostrożniejsi.
Trzy czwarte klientów w ogóle nie czyta umów
Na blogu Consumer Law and Policy, dotyczącym praw konsumenta, przytoczono dwa ciekawe badania na temat tego, że niewiele osób uważnie zapoznaje się z dokumentami, które dostają do podpisania. Nie zawsze jest to efekt zwykłego lenistwa, ale zawsze takie zaniedbanie może skończyć się nieprzyjemną niespodzianką. Nie inaczej jest w Polsce.


