
Metoda edutainment na zajęciach

PONAD DEKADA INSPIR@CJI (2013-2025)
INSPIRUJĄCE WYSTĄPIENIA NAUCZYCIELI
NA NASZYCH KONFERENCJACH
→ zobacz wszystkie na YouTube
→ zapisz się na INSPIR@CJE 2025 (wkrótce)
Kwestia motywacji do nauki jest dla każdego ucznia wielkim wyzwaniem. Jedną z recept na niechęć do przyswajania wiedzy mogą być gry wideo, oferujące całą gamę narzędzi motywujących do wytężonej pracy umysłowej. Wyniki, przechodzenie do następnych poziomów, nagrody za osiągnięcia - wszystko to sprawia, że proces poznawania wiedzy staje się przyjemniejszy.
Japońscy deweloperzy na fali ogromnej popularności konsoli Nintendo DS w kraju kwitnącej wiśni wypuszczają co miesiąc całą gamę tytułów przeznaczonych dla dorosłych graczy. Bogaty wybór gier zaczyna się od tzw. “brain trainerów” czyli programów pobudzających do myślenia, przez gry kulinarne, słowniki, quizy, czy nawet symulatory handlu akcjami na giełdzie.
Dzisiaj Dzień Ziemi, a zatem warto zaprezentować ciekawą ekologiczną grę edukacyjną. Analitycy z IBM uznali, że o ochronie środowiska i globalnym ociepleniu można mówić i mówić bez końca, ale nie przynosi to większych efektów wśród młodzieży. Do niej należy bowiem trafiać przez takie formy przekazu, z których ona najchętniej korzysta.
Wydaje się, że powoli mija okres, gdy biblioteki świeciły pustkami. W Stanach Zjednoczonych zauważono, że obok starszych czytelników często w bibliotekach gromadzi się młodzież, choć nie w celu pozyskiwania informacji i odrabiania lekcji, lecz by zajmować się swoim hobby – grami video. Biblioteki znalazły swoje miejsce w zmieniającym się społeczeństwie informacyjnym.
Małe firmy są fundamentem gospodarki. W Polsce zarejestrowanych jest ich około 3 mln, ponad połowa przejawia wysoką aktywność, tworząc nowe miejsca pracy. Co roku wiele osób decyduje się rozpocząć pracę „na własny rachunek” i część z nich odnosi sukcesy. Ich historia jest często fascynująca i pouczająca - w sam raz na ciekawy serial radiowy.
Edutainment to najkrócej ujmując połączenie edukacji i rozrywki. Celem tych działań jest przede wszystkim edukacja, zaś forma rozrywki jest wyłącznie sposobem uatrakcyjnienia lub ukrycia przekazu o charakterze edukacyjnym. Chociaż historia nowoczesnego Edutainment liczy sobie nieco ponad 50 lat, w Polsce ta metoda nauczania stosowana jest jeszcze w nieznacznym stopniu. Dlatego warto pokazywać, w jaki sposób można ją wykorzystać.