Zbyt często straszymy tym internetem, zarówno jako rodzice, jak i nauczyciele. Tymczasem od najmłodszych lat trzeba uczyć dzieci mądrego korzystania z internetu, ale nie tylko jako biernego odbiorcę informacji / zasobów w nim publikowanych. Powinniśmy uczyć także bycia twórcą treści w internecie, gdyż to jedna z podstawowych umiejętności we współczesnym świecie. Do ćwiczenia tych umiejętności świetnie nadaje się blogowanie.
Egzaminator
Rozpoczął się w szkołach kilkumiesięczny maraton egzaminacyjny. Szóstoklasiści, gimnazjaliści, uczniowie szkół ponadgimnazjalnych – wszyscy będą przeżywać trudne chwile. Egzaminy wciąż postrzegane są przez wielu jako kwintesencja edukacji. Uczniowie Społecznego Liceum Ogólnokształcącego z Żar postanowili to skomentować na własny sposób.
Mobilne urządzenia stymulują edukację
Jeszcze 20 lat temu telefon komórkowy był marzeniem. Dziś w kieszeniach i torbach nosimy nie tylko telefony czy smartfony, ale także tablety lub czytniki książek oraz przenośne komputery. Jesteśmy coraz bardziej ruchliwi i korzystamy z naszych urządzeń w różnych miejscach. Mamy zatem dostęp do materiałów edukacyjnych, podręczników i encyklopedii praktycznie wszędzie. Mądrze wykorzystane, te przenośne urządzenia zmieniają sposoby uczenia się i nauczania.
Znajdź mnie… czyli rozszerzona rzeczywistość
W edukacyjnym świecie ICT zmiany następują bardzo szybko, jednak staram się unikać słowa rewolucja. Zachęcam do unowocześniania, dopełnienia i uatrakcyjniania technologią już sprawdzonych metod pracy z uczniem. Stąd biorą się „moje” wynalazki jak Drama OnLine, MapSprint czy teraz Rozszerzona Linia Czasu.
Atrybut szkolnej klasy
To co jednych cieszy, innych martwi, a fakt jest taki: interaktywne tablice w wielu przypadkach utrwalają stary model edukacji. Mają zmieniać jakość pracy nauczyciela i ucznia, a stają się symbolem archaicznej dydaktyki opartej na starych metodach pracy. Czy rzeczywiście niewiele się więc zmienia w naszych szkołach?
Biblioteki szkolne w nowej roli
Szkolne biblioteki starają się nadążać za zmieniającymi się sposobami korzystania z książek i mediów przez uczniów i przekształcają się w nowoczesne centra medialne, świadczące znacznie szerszy wachlarz usług niż tylko wypożyczanie książek. Zdaniem redaktorów amerykańskiego portalu eSchoolNews, zmianę roli biblioteki w szkole można zaliczyć do najważniejszych i najbardziej widocznych trendów w rozwoju technologii edukacyjnych w Stanach Zjednoczonych.
Rozszerzona rzeczywistość i laboratorium dla każdego ucznia
Największą przeszkodą w odpowiednim wyposażeniu placówek edukacyjnych, a także zapewnieniu równego i sprawiedliwego dostępu do edukacji są finanse. Okazuje się jednak, że istnieją rozwiązania, które pozwalają przezwyciężyć to ograniczenie. Do szkół wkracza technologia Rozszerzonej Rzeczywistości.