Dzieci w dzisiejszych czasach uwielbiają luksusy. Mają złe maniery, lekceważą autorytety, gardzą starszymi. Nie wstają już, gdy starsi wchodzą do pokoju. Sprzeczają się z rodzicami, zajmują się plotkowaniem, opychają się łakociami i tyranizują swoich nauczycieli. Pięknie powiedziane?
Kodowanie z kotem
Wszyscy zgodzimy się zapewne, że we współczesnym świecie niezbędna jest znajomość języków, którymi będziemy mogli komunikować się z innymi mieszkańcami globu. Dlatego od najwcześniejszych lat uczymy się na przykład języka angielskiego, w którym mniej lub bardziej skutecznie porozumiemy się już w większości krajów świata. Ale spójrzmy szerzej na dzisiejsze "potrzeby językowe". Potrzebujemy jeszcze znajomości innych języków.
Dzieci grają, dzieci tworzą gry edukacyjne
Uczniowie od pierwszych lat edukacji szkolnej przepadają za grami wszelkiego typu i nie powinno ich zabraknąć na żadnym z etapów kształcenia. Ale okazuje się, że wielu uczniów, już w szkole podstawowej, chętnie tworzy też swoje gry, zarówno te tradycyjne, jak i komputerowe. Wykorzystajmy tę pasję do celów edukacyjnych, zwłaszcza w szkole.
Logopedia, ortografia i TIK
Każde dziecko jest wyjątkowe. Każde dziecko, które trafia do specjalisty z problemami z wymową lub ryzykiem dysleksji jest podwójnie wyjątkowe i potrzebuje innej terapii, innych metod, innych pomocy dydaktycznych, innego podejścia. Nie ma schematu ani rozwiązania, które będą odpowiednie dla wszystkich.
W stronę nowej szkoły
Świat wokół nas nieustannie się zmienia, wpływając na stosunki społeczne, gospodarcze, polityczne, a także na naszą edukację i sferę prywatności. Czy tego chcemy, czy nie, zmiany te dotyczą także szkoły i powinniśmy (konstruktywnie) zastanawiać się, jak zmienić szkołę (jako instytucję) i edukację szkolną, tak aby młody człowiek, którego kształci szkoła, miał szansę w tym nieustannie zmieniającym się świecie na odniesienie sukcesu dzięki wiedzy i kompetencjom, które uzyskał w także szkole.
Pierwsze kroki z programowaniem
Do realizacji projektu „Mistrzowie Kodowania” przymierzałam się dość długo. Pracuję z trzema klasami pierwszymi (sześcio i siedmiolatki), więc wyzwanie duże. Obejrzane wspólnie na scratch.mit.edu przykładowe efekty pracy starszych kolegów wzbudziły u dzieci wiele entuzjazmu i wiele wątpliwości u mnie. No właśnie – jak to zrobić?
Blogowanie z uczniami
Zbyt często straszymy tym internetem, zarówno jako rodzice, jak i nauczyciele. Tymczasem od najmłodszych lat trzeba uczyć dzieci mądrego korzystania z internetu, ale nie tylko jako biernego odbiorcę informacji / zasobów w nim publikowanych. Powinniśmy uczyć także bycia twórcą treści w internecie, gdyż to jedna z podstawowych umiejętności we współczesnym świecie. Do ćwiczenia tych umiejętności świetnie nadaje się blogowanie.
Ostatnie komentarze