Rok szkolny zakończony. Ministerstwo się chwali wynikami i udanymi reformami, lecz wielu rodziców małych dzieci kontestuje reformę i szykuje paczkę z podpisami pod projektem ustawy odwołującą przepisy posyłające sześciolatki do szkół, a na antenie TOK FM dwóch ekspertów rozmawia o tym, co się udało i nie udało zrobić w oświacie.(FORUM)

Zawód nauczyciela jest niewdzięczny – często im więcej starań, wysiłku i pasji wkładamy w nauczanie, tym boleśniej odczuwamy obojętność uczniów, z jaką spotyka się nasze działanie pod tablicą. A do tego każda nasza pomyłka jest wychwytywana i dobitnie komentowana. Czy tak być musi? Może dzięki popełnianym błędom zachowujemy też sens procesu edukacji?(PHOTO: Morguefile)

Narzekamy ciągle na kompetencje technologiczne nauczycieli w szkole. Jak dobrze przygotować nauczycieli do bardziej innowacyjnego i szerszego wykorzystania nowych technologii w nauczaniu? Zdaniem ekspertów PTI, pomocą może okazać się osoba szkolnego koordynatora technologii. Na czym polegałaby ta nowa funkcja? Kto mógłby ją w szkole sprawować?PHOTO: SXC.HU

Często zastanawiamy się, jak zwiększyć motywację uczniów do zdobywania wiedzy. Jak sprawić, by rozumieli, że edukacja się opłaca?  Charles Leadbeater, brytyjskie ekspert od innowacyjności, w swoim wystąpieniu w ramach TED TALKS, przekonuje, że młodzież zrozumie lepiej potrzebę uczenia się wyłącznie dzięki bardziej nieformalnemu modelowi edukacji.PHOTO: SXC.HU

Jaka ma być rola nauczyciela we współczesnej szkole, skoro mamy wyszukiwarkę Google i skoro dostęp do wiedzy - dzięki nowoczesnym technologiom - jest w zasadzie nieograniczony? To jest pytanie przewrotne, zauważa Karol Semik, Mazowiecki Kurator Oświaty, gdyż trzeba pamiętać, że nauczyciel to także, a może przede wszystkim wychowawca.PHOTO: MORGUEFILE

jakość edukacjiZapewne wielu zgodzi się, że szkoła powinna uczyć praktycznych umiejętności. Niestety często jest tak, że praktycznie aż do ukończenia szkoły uczniowie nie mają możliwości realizacji żadnego projektu, w którym nauczyliby się czegoś więcej niż to, co zawarto w podręcznikach. O zaletach i potrzebie edukacji praktycznej - przekonuje Gever Tulley, w wystąpieniu z serii TEDTalks.

jakość edukacjiLudzie różnią się między sobą w zakresie tzw. menu uczenia się. Jeżeli nie bierze się pod uwagę istniejących w każdej klasie różnic w stylach uczenia się, można całkiem poważnie przyczynić się do utrudnienia uczniom zdobywania wiedzy. Przecież nie jesteśmy jednakowi. Nie próbujmy zatem stosować w nauczaniu takiego stylu, który akurat nam, nauczycielom odpowiada.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Bardzo ciekawe i trafne spostrzeżenia, widać dobre analityczne podejście i obiektywność. Warto, aby ...
Zaufanie uczniów i nauczycieli w szkole wymaga także zaufania władz do nauczycieli - czyli tworzenia...
Michał napisał/a komentarz do Edukacja w dialogu z AI
Doceniam refleksyjne podeście do AI w edukacji :)
Ahh... skandynawia to w ogóle ma swój klimat
Świetnie napisane. Daje do myślenia i w zasadzie jak się tak zastanowić to ma Pan absolutną rację. Z...
Ogólnopolskie wytyczne skończą się tym, że nic się nie zmieni...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Czy sztuczna inteligencja osłabia nasze kompetencje?
W jakimś stopniu na pewno osłabia. Uzależnia. Tak integrujemy się w większy system. Podobnie jest w ...
AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie