Nastąpił brak zaufania do liderów politycznych, partii, instytucji i organizacji - stwierdzają jednogłośnie eksperci w telewizyjnej debacie. Dotyczy to również Stanów Zjednoczonych. Z badań wynika, że aż 75% Amerykanów nie ma zaufania do Kongresu. W Polsce podobnie - brak zaufania do instytucji państwowych jest równie duży.
Szkoła ucząca się. Łączenie dowodów i wyników badań z motywacją
„Przeglądając tysiące badań doszliśmy do wniosku, że sprawdzone i pewne strategie nauczania działają w różnych szkołach, społeczeństwach, kulturach, na różnych lekcjach z różnymi uczniami. Działają zawsze i mają zawsze znaczenie“ – uważa prof. Tom Corcoran z Teachers College Columbia University w Nowym Jorku. „Są to rzeczy, które nauczyciele powinni wprowadzać w swoich klasach i stosować je konsekwentnie.“
O sile wzajemnej pochwały
W polskiej mentalności silnie zakorzenione jest przekonanie, że pochwały należy innym ściśle reglamentować, a mówienie sobie nawzajem miłych rzeczy uznaje się za nieco podejrzane („jaki on(a) ma w tym interes?”). Nie doceniamy ciągle siły płynącej z wzajemnej pozytywnej oceny, zwłaszcza w procesie uczenia (się). Bardzo brakuje pochwał w polskiej szkole.
Wszystkie podręczniki obowiązkowo z wersją elektroniczną
Wydawcy edukacyjni będą mieli obowiązek opracowania każdego podręcznika w formie elektronicznej – tak zakłada przekazana do konsultacji zewnętrznych przez MEN nowelizacja rozporządzenia w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników.
Podsumowanie roku szkolnego i sześciolatki do szkoły
Rok szkolny zakończony. Ministerstwo się chwali wynikami i udanymi reformami, lecz wielu rodziców małych dzieci kontestuje reformę i szykuje paczkę z podpisami pod projektem ustawy odwołującą przepisy posyłające sześciolatki do szkół, a na antenie TOK FM dwóch ekspertów rozmawia o tym, co się udało i nie udało zrobić w oświacie.
Pozwólmy robić błędy w szkole
Zawód nauczyciela jest niewdzięczny – często im więcej starań, wysiłku i pasji wkładamy w nauczanie, tym boleśniej odczuwamy obojętność uczniów, z jaką spotyka się nasze działanie pod tablicą. A do tego każda nasza pomyłka jest wychwytywana i dobitnie komentowana. Czy tak być musi? Może dzięki popełnianym błędom zachowujemy też sens procesu edukacji?
Nowa funkcja - koordynator technologii w szkole
Narzekamy ciągle na kompetencje technologiczne nauczycieli w szkole. Jak dobrze przygotować nauczycieli do bardziej innowacyjnego i szerszego wykorzystania nowych technologii w nauczaniu? Zdaniem ekspertów PTI, pomocą może okazać się osoba szkolnego koordynatora technologii. Na czym polegałaby ta nowa funkcja? Kto mógłby ją w szkole sprawować?