Na polskim rynku wydawniczym ukazała się Akademia Khana. Szkoła bez granic wydana przez Media Rodzina. To wyjątkowa książka, w której możemy zapoznać się z nowatorską ideą zmieniającą myślenie o edukacji. Napisana przez wyjątkowego człowieka – Sala Khana, który z własnego pomysłu na lekcje w internecie rozwinął jedną z najważniejszych organizacji pozarządowych na świecie, oferującą darmowy dostęp do wielojęzycznych już zasobów edukacyjnych.
Stwarzajmy warunki do eksperymentowania
Jeśli chcemy kształcić kreatywnych i myślących uczniów i absolwentów szkół, musimy stwarzać im odpowiednie warunki do rozwoju: odkrywania, eksperymentowania, projektowania i tworzenia – uważa prof. Mitch Resnick z Uniwersytetu Technicznego Massachusetts (MIT) w rozmowie z redakcją Edunews.pl. Twórca programu Scratch zachęca do przemyślenia celów dzisiejszej edukacji.
Polemiki: SORE
SORE budzi emocje, a te nie zawsze są dobre. Teoretycznie Szkolni Organizatorzy Rozwoju Edukacji to szansa spojrzenia na swoja placówkę oświatową nieswoimi oczyma, co otwiera inną perspektywę poznawczą, ukazuję zjawisko w innym świetle – a to daje inny kontrast. Umożliwia zobaczenie zawodowej codzienności pod innym kątem.
Uczyć współpracy czy rywalizacji?
Ucz się więcej, musisz być lepszy od innych! Musisz wyprzedzić kolegów i koleżanki!... Nasz system edukacji nastawiony jest na kształcenie zwycięzców, Zoś-Samoś, osób, które podchodzą do każdego zadania w szkole, jak do śmiertelnego pojedynku, w którym muszą rozłożyć na łopatki innych...
Środowiska uczenia się i partnering a rozwój szkoły
Płynna nowoczesność, postindustrializm, epoka cyfrowa, czas ciągłych zmian – to zaledwie kilka z wielu określeń, jakie odnoszą się do momentu w dziejach, w którym żyjemy. Truizmem może wydawać się stwierdzenie, że system edukacji powinien nadążać a często nawet nieco wyprzedzać to, co dzieje się w świecie, w świetle uwarunkowań społeczno- ekonomicznych.
Czy grozi nam cyfrowa demencja?
Nakładem wydawnictwa „Dobra literatura” właśnie ukazała się na naszym rynku nowa książka Manfreda Spitzera pt. „Cyfrowa demencja”. Jestem głęboko przekonana, że z zawartymi w niej tezami i wynikami badań powinni zapoznać się wszyscy nauczyciele, studenci kierunków pedagogicznych i przede wszystkim rodzice oraz osoby zarządzające edukacją.
Marcin Zaród Nauczycielem Roku 2013
Od 12 lat Głos Nauczycielski i Ministerstwo Edukacji Narodowej wybierają najlepszego nauczyciela w Polsce w konkursie Nauczyciel Roku. Co roku Jury wybiera spośród nadesłanych zgłoszeń trzynastkę finalistów, wśród których są osoby nominowane (10), wyróżnione (2) i Nauczyciel Roku. Celem konkursu jest odkrycie świetnych nauczycieli, pasjonatów, wychowawców, przewodników i przyjaciół uczniów.