Sposobów aktywizowania uczniów do uczenia się i pracy nad sobą jest wiele. Aktywizowanie uczniów do nauki i pracy nad sobą jest podstawowym zadaniem każdego nauczyciela. W poradniku pt. „Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady” wskazano na ogromne znaczenie stosowania różnorodnych strategii aktywizowania oraz wywierania wpływu na wewnętrzną motywację uczniów. Trzeba to robić ciekawie, inteligentnie i skutecznie. to swoiste abc… wiedzy o aktywizowaniu uczniów do uczenia się i pracy nad sobą.
Androidowy nauczyciel - eksperyment myślowy
Wyobraźmy sobie, że rozwój technologii doprowadza do powstania sztucznej inteligencji na takim poziomie, iż pozwala to na zbudowanie nauczyciela-robota, który byłby w dwóch wersjach: nauczyciel-android, humanoidalny robot mężczyzna, oraz nauczyciel-fembot, humanoidalny robot kobieta. Jak to wpłynie na edukację?
Zmiana zaczyna się w szkole
Sprawczość, empatia i współpraca – tego potrzebujemy, by móc aspirować do roli kraju, który ma realny wpływ na rozwój świata. To wyzwanie dla całego systemu edukacji: szkoły powinny się zmienić, by same reprezentowały cechy, które chcemy rozwijać u uczniów.
Grywalizacja – zrób to sam/a
Lubisz gry? Warto zajrzeć do poradnika „Grywalizacja. Zrób to sam!” wydanego przez Fundację Orange, Fundację Highlight/Inaczej i Laboratorium EE. Książka zawiera praktyczne wskazówki tworzenia grywalizacji, która zaangażuje ludzi w rozwiązanie problemu społecznego i pozwoli im poczuć emocje, jakie towarzyszą graniu w gry. Dostępna jest na stronie Fundacji Orange.
Pora otworzyć szkołę
Polska szkoła powinna stać się centrum aktywności lokalnej. Wśród wielu postulatów, które są formułowane w ostatnich latach wobec szkoły, coraz częściej pojawia się oczekiwanie, by, oprócz edukacji dzieci w określonym wieku, przyjęła ona rolę centrum aktywności lokalnej lub rozwoju lokalnego. Czy to oczekiwanie jest na wyrost? Czy jego spełnienie nie będzie przeszkadzało w wywiązywaniu się szkoły z jej podstawowych zadań? I czy to rzeczywiście zadanie szkoły? Dlaczego warto, by szkoła pełniła funkcję centrum aktywności lokalnej?
Dyrektorzy liderami?
Administrują, a nie liderują, muszą lawirować pomiędzy przepisami a zdrowym rozsądkiem, próbują pogodzić sprzeczne interesy różnych grup, a poza tym pracują w ogromnym stresie - dyrektorzy polskich szkół, bo o nich mowa, są w co raz trudniejszej sytuacji zawodowej. Dlatego chętnych na te stanowiska jest coraz mniej.
Pracownia przyrody. Nowy pomysł dla szkół podstawowych
Centrum Nauki Kopernik opracowało wstępną rekomendację wyposażenia pracowni przyrody dla klas IV-VI szkół podstawowych. Lista pomocy dydaktycznych i materiałów do wykorzystania wynika z zalecanej metody pracy nauczyciela z uczniem (polegającej na zastosowaniu w czasie lekcji metody badawczej - charakterystycznej dla warsztatu pracy naukowca).