Uczniowie jako pasywni odbiorcy czy aktywni twórcy? W ostatnim czasie miałam kilka wykładów w ramach spotkań z nauczycielami zorganizowanych przez Wydawnictwa Macmillan i Hueber. Wzięłam też udział w bardzo ciekawej konferencji „Lepsza Edukacja” organizowanej we Wrześni. Jej inicjatorem jest Dariusz Andrzejewski, dyrektor szkoły i nauczyciel propagujący mądre wykorzystanie nowych technologii w edukacji.
Uczniowie o nauce języków obcych
Nusskern to po niemiecku jądro lub ziarno orzecha. Tytuł wymyślili sami autorzy zgromadzonych tu wypowiedzi. „Nusskern: po owocach poznacie. Uczniowie o skutecznych metodach nauki języków obcych“ to kolejny e-book z serii Think! na temat nauczania języków obcych w Polsce, kolejna pozycja mówiąca otwarcie o doświadczeniach szkolnych. Oczywiście są to doświadczenia jednostkowe. Można i nawet należy je porównać z własną praktyką.
Uczymy myślenia o przyrodzie
Jak przekonać kolegę, że nie jest się „mięczakiem”? Czy wypełniona olejem plastikowa butelka zatonie? Takie zadania gimnazjaliści rozwiążą z ochotą. Nauczyciele znajdą ich przykłady w najnowszej publikacji IBE, którą mogą pobrać w Internecie.
MEN: przygotujemy darmowe podręczniki
Darmowy i przekazywany kolejnym rocznikom – taki już we wrześniu będzie podręcznik dla uczniów pierwszych klas szkół podstawowych. W kolejnych latach z takich podręczników uczyć się będą także uczniowie drugich i trzecich klas szkół podstawowych – zapowiedziała w trakcie wczorajszej konferencji prasowej z udziałem Premiera Donalda Tuska Minister Edukacji Narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska.
O dydaktyce ewolucyjnej
Myśląc o zmieniającym się świecie i próbując znaleźć w nim (nowe?) miejsce (i nową rolę?) szkoły, powinniśmy próbować patrzeć na problemy oświaty z różnych punktów widzenia. Mamy przecież do czynienia z wieloma wymiarami, wieloma warstwami znaczeń, złożonymi relacjami, jawnymi lub ukrytymi problemami. Czy warto zmieniać perspektywę patrzenia na szkołę i uczenie się?
Projekt przestrzeni do uczenia się i innowacyjnych klas
Projektowanie przestrzeni sprzyjającej zdobywaniu wiedzy przez samych uczniów jest istotną, a mimo to często lekceważoną kwestią. Uczenie się przestaje ograniczać się do murów szkoły i uczelni, może dokonywać się niemal w każdym miejscu. Może się okazać, że szkolna przestrzeń nie sprzyja uczeniu się. Wydaje się wskazane, aby na nowo określić, zaprojektować i przemyśleć wykorzystanie przestrzeni szkolnej i uczelnianej w edukacji.
Nauka i szkolnictwo wyższe w 2014 roku
Usprawnienie współpracy nauki i gospodarki, poprawa jakości studiów wyższych i dostosowanie ich do rynku pracy, a także transparentny system informacji o kondycji uczelni – to priorytety jakie stoją w 2014 roku przed Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.