W czasie nauki zdalnej uczniowie są mniej zmotywowani do nauki. Na brak motywacji składa się między innymi – przygnębienie związane z pandemią, trudności finansowe rodzin i kłopoty z połączeniami internetowymi. Nauczyciele mają trudne zadanie – pobudzić motywację i ciekawość uczniów. Problem był obecny już wcześniej, ale teraz jest bardzo widoczny, szczególnie, że teraz motywacja poprzez ocenianie nie działa prawie w ogóle.
Kim dla Polaków jest Święty Mikołaj?
Aż 65% Polaków uważa, że warto wierzyć w Świętego Mikołaja, bo jest to piękne wspomnienie z dzieciństwa. Dla 60% z nas jest on symbolem świąt i miłości. Wzbudza radość, daje nadzieję i skłania do dzielenia się dobrem. Co jeszcze o Świętym Mikołaju sądzą Polacy, sprawdziła w badaniu Fundacja Świętego Mikołaja*.
Nauczyciel, czyli kto?
Etos nauczycielski. Wielkie słowa kryjące w sobie morze oczekiwań i jeszcze więcej niedopowiedzeń. Ukute dawno temu hasło, które dziś nie tyle straciło na wartości, co całkowicie ją zmieniło. Pozostaje pytanie: czy zauważyliśmy to?
Ja uczę (się), ty uczysz (się), my uczymy (się)
Gdyby… Gdyby jakaś pozaziemska inteligencja, załóżmy, zaczęła przyglądać się naszym czasom… Gdyby zbadała np. rozwój rozrywki w TV, od 1-2 programów, nadawanych kilka godzin dziennie, do wielości platform z serialami i kanałami tematycznymi… I ta obca cywilizacja „zajrzałby” do szkoły... Ciekawe do jakich wniosków doszliby badacze z obcej planety?
Wyniki czwartoklasistów w TIMSS 2019
Polscy uczniowie klas czwartych w Międzynarodowym Badaniu Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych (TIMSS) 2019 zajęli 26. miejsce w matematyce i 16 w przyrodzie. Są to wyniki gorsze niż w edycji badania 2015, kiedy to odpowiednio zajmowali miejsca 17 i 9. Nie jest to może bardzo zły wynik, ale cieszyć się za bardzo nie ma z czego. Z kraju, który w międzynarodowych badaniach edukacyjnych był wysoko, staczamy się w dół. Na ten spadek miało zapewne wpływ kilka czynników.
Jakie szanse i zagrożenia niesie rozwój technologii VR?
Wirtualna rzeczywistość staje się faktem. Wkraczając do naszych domów i biur zmieni nie tylko sposób w jaki się komunikujemy. Zmieni naszą codzienność na wielu płaszczyznach. Czy nowa rzeczywistość przyniesie ze sobą także zagrożenia jak utrata prywatności i dezinformacja? Czy ta zmiana może być korzystna dla edukacji?
Dekonstrukcja hybrydy
Czy wiesz, Czytelniku, co kryje się pod pojęciem nauczania hybrydowego? Otóż w takim wariancie edukacji – cytuję za portalem mamadu.pl – uczniowie część zajęć szkolnych odbywają stacjonarnie z nauczycielem, a częściowo pracują w domu, opierając się na otrzymanych materiałach elektronicznych, zapewnionych przez pedagogów.