W ramach tegorocznej edycji akcji Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj” udostępniono zestaw różnorodnych materiałów edukacyjnych do wykorzystania w pracy z uczniami i uczennicami. Myślą przewodnią tych treści jest hasło: „Bądź życzliwy: dla siebie i dla innych!”. Do kumpelskich zachowań i przeciwdziałania dokuczaniu zachęca Ambasador – Kamil Stoch.
W grupie siła
Zdalne nauczanie ma samo wiele plusów jak i minusów (choć te drugie łatwiej dostrzegamy). Jest inne od tego, do czego przywykliśmy. I choć nie jest to pierwsze doświadczenie w pracy na odległość, wciąż nie czujemy się swobodnie. A przecież można zrobić tyle interesujących rzeczy…
Szkolni liderzy edukacji zdalnej na start!
Jak prowadzić efektywną i atrakcyjną edukację zdalną w szkole podstawowej? Czy to możliwe, aby nie zgubić się w labiryncie narzędzi, programów i aplikacji? Jak wzmocnić kompetencje liderskie i skutecznie przekazywać wiedzę innym członkom i członkiniom rady pedagogicznej? Edukacja zdalna potrzebuje ludzi aktywnych, dynamicznych i głodnych wiedzy! To dlatego Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog zaprasza nauczycieli i nauczycielki ze szkół podstawowych na cykl bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez wykwalifikowanych trenerów, w ramach projektu “Szkolni liderzy edukacji zdalnej”. Kurs pomoże stworzyć zespoły eksperckie – które staną się wsparciem dla całej szkolnej kadry. Rekrutacja wystartowała 30 listopada br.
Wszystko zaczyna się od kropki
W tym roku Międzynarodowy Dzień Kropki w Polsce obchodziliśmy już po raz dwunasty. Pierwsze świętowanie tego dnia odbyło się w klasie trzeciej w Szkole Podstawowej nr 13 w Olsztynie we wrześniu 2012. Od tego czasu obchody Dnia Kropki zaczęły rozszerzać się na całą Polskę. Najpierw to nietypowe święto skupiało głównie najmłodszych. W 2017 r. powstała na Facebooku grupa Dzień Kropki. Święto stało się popularne w szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach średnich. Z roku na rok pojawiało się coraz więcej inicjatyw, o Dniu Kropki mówiono w Domach Kultury, w bibliotekach, ośrodkach terapii, szkołach językowych. Kropka stała się pretekstem do odkrywania dziecięcych talentów i świętem kreatywności.
To test or not to test
Kiedy w ubiegłym roku szkolnym zapowiedziałem w klasach drugich, że w klasie maturalnej zamierzam przekształcić sposób sprawdzania ich wiedzy w nieco bardziej praktyczny (materiał gramatyczno-leksykalny mieli już w zasadzie opanowany), nikt się tym specjalnie nie przejął, zwłaszcza, że formuła nauczania zdalnego i tak wymuszała nieco inne podejście do kwestii. Larum podniosło się dopiero przed pierwszym sprawdzianem „nowego typu”, kiedy to do większości zainteresowanych dotarło, że wiąże się to ze zmianą sposobu przygotowywania się.
Karty pracy do kodowania i nie tylko
Z kart pracy korzysta wielu nauczycieli. Czasem krytykowane są za odtwórczość, powtarzalność, przeładowanie treściami. Czy takie muszą być? Nie, jeśli weźmiemy sprawę w swoje ręce. Możemy stworzyć karty pracy, które zachwycą dzieci, będą możliwe do wykorzystania również w trybie edukacji zdalnej, a samo ich tworzenie sprawi przyjemność nauczycielowi, a w odbiorze jego podopiecznym. Pojawi się w nich tylko (i aż) to, na czym nam najbardziej zależy - będą dopasowane do zainteresowań i umiejętności naszych uczennic i uczniów.
Co zyskujemy, realizując projekty edukacyjne?
Każdy nauczyciel może pomóc odkryć uczniowi ukryte talenty. To oczywiste. Może także natchnąć i pchnąć w wielką edukacyjną przygodę dziesiątki czy setki uczniów w szkole. Wiemy, że każdy nauczyciel ma „tę” moc (choć nie zawsze ujawnioną). Ale coraz rzadziej dzieje się to w ramach edukacji przedmiotowej. Tą prawdziwą moc, uruchamiają dopiero projekty edukacyjne. To dopiero może być prawdziwa przygoda i odkrywanie nieznanych pokładów talentów i kompetencji. Warto kiedyś w nią ruszyć...