Rusza nabór wniosków do projektu „Lekcja:Enter”, który podniesie cyfrowe kompetencje nauczycieli. Druga edycja „Lekcji:Enter” startuje 2 marca. Placówki doskonalenia nauczycieli z całego kraju mogą składać wnioski o dofinansowanie na organizację szkoleń z wykorzystania e-zasobów w edukacji. Oprócz grantu otrzymają pełne wsparcie – trenerów do prowadzenia tych szkoleń przygotują eksperci. Za inicjatywę odpowiada Fundacja Orange w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Instytutem Spraw Publicznych.

Dobrostan, budowanie motywacji, praca na zasobach, szukanie mocnych stron, tworzenie pozytywnych relacji. To wszystko pojęcia z obszaru psychologii pozytywnej, która jest coraz częściej obecna w szkołach. I bardzo dobrze. Sama czerpię bardzo dużo z tutoringu, coachingu i innych szkoleń oraz warsztatów u których podstaw stoją założenia psychologii pozytywnej. Szczególnie interesuje mnie praca na zasobach i szukanie sposobów na pozytywne motywowanie uczniów.

W podstawie programowej dla szkół podstawowych[1] wprowadzonej w wyniku reformy z 2017 roku metoda projektu zajmuje szczególne miejsce. Projekt edukacyjny jest w niej wskazany jako zalecany sposób realizacji treści podstawy większości przedmiotów. Zaangażowanie w projekt ma duże znaczenie dla rozwoju kompetencji kluczowych i stanowi doskonałą okazję do wprowadzania uczniów w idee i praktykę działań na rzecz bardziej zrównoważonego świata.

Reguły i trudności ortograficzne oraz gramatykę możemy ćwiczyć na różne sposoby. Najbardziej zależy nam na tym, aby te aktywności były kreatywne i każdy uczeń miała szansę na aktywność.

Obserwując pracę uczniów na lekcjach można zauważyć, że nawet gdy uczniowie pracują w grupie, to raczej zgadzają się na polecenia nauczyciela lub dominującego ucznia, a nie są entuzjastycznie nastawieni do samodzielnego myślenia i współpracy. Mało dyskutują i przyjmują jakiekolwiek propozycje, aby tylko uporać się z rozwiązaniem.

Ortografia nie musi być nudna. Wystarczy trochę kolorów, pomysł i gotowe! Zakodowane litery i kredki doskonale poradzą sobie z zadaniem.

Warto rozmawiać. Ta uniwersalna zasada sprawdza się praktycznie we wszystkich organizacjach i inicjatywach. Nie inaczej sprawa ma się ze szkołą. Rozmowa to sposób, by uczyć uczniów i uczennice, że ich opinie i uczucia są ważne i warto tworzyć przestrzeń do ich wyrażania. Dzięki niej uczą się oni aktywnego słuchania i empatii, czyli umiejętności, które będą procentować przez całe ich życie. Dobra rozmowa otwiera na poglądy innych, poszerza horyzonty i uczy, jak konstruktywnie i z szacunkiem dyskutować. Kształtują się dzięki niej kompetencje kluczowe. Wreszcie: to przecież niezastąpiony sposób na to, by zaangażować uczniów i uczennice w prowadzoną lekcję. Szczególne zaangażowanie może przynieść rozmowa na tematy ważne, aktualne i budzące emocje, również poza szkołą.

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytając lead miałem nadzieję na ciekawą refleksję nad wyciągniętym w nim wnioskiem, a otrzymałem ko...
  • Written by Yuyy
    Co za czasy. Ja też okaleczalam się i nie była to wina moich rodziców tylko rówieśników w szkole. Dz...
  • Written by Robert Raczyński
    Od bardzo dawna nie czytałem materiału promocyjnego o tak dużym ładunku społecznej użyteczności. Bra...
  • Written by Ppp
    Podane przykłady brzmią bardzo sztucznie (warto przeczytać sobie tekst na głos!), ale sama zasada sł...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie