Czy narzędzia wspierające osoby niewidome mogą pomóc w edukacji pełnosprawnych uczniów? Audiodeskrypcja to doskonały przykład narzędzia, które na zajęciach polonistycznych rozwija kompetencje językowe, wypowiedzi ustne i pisemne czy formułowanie własnych opinii.
Czytanie dla młodszych i starszych
Nauka każdego języka to słuchanie, mówienie, czytanie i pisanie. W szkole dzieci najczęściej stykają się z tradycyjnymi metodami nauki, nowoczesne technologie wykorzystywane są na regularnych zajęciach komputerowych. Tymczasem, jeśli będziemy mądrze z nich korzystać, mogą one być ogromnym wsparciem w nauce języka. Młodsze dziecko powinno częściej stykać się z książką papierową, podziwiać ilustracje, słuchać, jak czyta starsze rodzeństwo lub rodzice. Nie należy jednak zapominać, że nowoczesne technologie są coraz bardziej obecne w naszym życiu i rolą dorosłych jest pokazać małym użytkownikom, jak można czerpać z nich pożytek i radość, unikając jednocześnie zagrożeń. Nowoczesne aplikacje zaprojektowane dla dzieci opierają się na wiedzy psychologicznej i metodyce nauczania. Nie trzeba się ich bać, ale też należy korzystać z nich rozsądnie i z umiarem.
Empatia w szkole – pomysł na zajęcia dramowe
O tym, jak ważny jest rozwój inteligencji emocjonalnej u nastolatków, chyba nikogo przekonywać nie muszę. Przy okazji Tygodnia Tolerancji i Życzliwości, który zorganizowaliśmy w Gimnazjum nr 1 w Gdyni kilka miesięcy temu, poprowadziłam warsztaty dramy dla uczniów, których tematem przewodnim była właśnie empatia.
TIK w międzyszkolnym, integracyjnym projekcie: Oto My
Nowoczesne technologie stały się nie tylko uatrakcyjnieniem i wsparciem procesu edukacyjnego, ale również nieodłącznym elementem większości realizowanych projektów szkolnych. Takim przykładem może być realizowany już drugi raz integracyjny projekt „Oto My”.
Tajemniczy Opiekun
Przeprowadziłyśmy wśród uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej badanie "Tajemniczy Opiekun". Miało na celu integrację grupy, zmianę stosunku uczniów wobec siebie, kształtowanie postawy empatii, ukazanie dorosłym, że dzieci potrafią być opiekuńcze oraz nauczenie dzieci sposobów, dzięki którym można pomagać innym w codziennych sytuacjach. Każdy z uczniów losował karteczkę z imieniem koleżanki/kolegi z klasy, nad którą/którym był zobowiązany sprawować dyskretną opiekę przez 5 dni. W ciągu tych dni, próbowałyśmy poprzez różnorodne metody m.in. zabawy integracyjne, scenki, własne przemyślenia uczniów czy teksty, uświadomić dzieciom czym jest pomaganie, i że warto pomagać.
W trosce o czyste powietrze
Z danych Światowej Organizacji Zdrowia wynika, że aż 33 z 50 miast posiadających najbardziej zanieczyszczone powietrze w Europie to polskie ośrodki miejskie. A przecież odpowiedzialność za czyste powietrze ponosi każdy z nas. Dlatego tak ważna jest edukacja i uświadamianie, jak można na co dzień przeciwdziałać temu problemowi. Taki cel ma program Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) - Weź oddech, który wprowadza do polskich szkół potrzebną wiedzę w tym zakresie, a nauczycielom daje konkretne narzędzia, jak rozmawiać o niskiej emisji.
Program edukacyjny "Wolontariat z klasą" w szkołach ponadgimnazjalnych w Wielkopolsce
Stowarzyszenie CREO działa aktywnie na terenie Wielkopolski od 2004 roku, wspierając rozwój społeczeństwa obywatelskiego i wolontariatu. W bieżącym roku szkolnym rozpoczęło realizację kolejnej edycji projektu Wolontariat z klasą, do której tym razem zaprosiło młodzież ze szkół ponadgimnazjalnych.