Urlop czasem daje możliwość refleksji na temat własnej pracy. Naszło mnie właśnie takie wspomnienie sprzed około dwudziestu lat. Przypomniał mi się obraz uczniów biegających po szkole i poszukujących skarbu (tak, wtedy jeszcze nikt z nas nie bał się tego, że gdyby przydarzyło się coś nieprzewidzianego, musiałby tłumaczyć się przed dyrektorem/ rodzicem/ kuratorem…).

Czy lekcje muzyki w szkole to tylko nauka czytania i pisania nut, słuchanie muzyki, granie na flecie i instrumentach perkusyjnych oraz śpiewanie? Otóż nie! Muzyka może stymulować rozwój nie tylko umiejętności muzycznych. Lekcje muzyki mogą być relaksem nie tylko dla dzieci, ale również i dla nauczyciela.

To będzie praktyczny przykład robienia notatek z wykładu. Na niedawnym seminarium online w Akademickim Zaciszu (trzeci sezon) rozmawialiśmy o uczeniu się w przestrzeniach cyfrowych. Moja notatka, już ze swojego charakteru, nie jest jeszcze do końca uporządkowana, dlatego przepraszam za pewien chaos w spisywanych niżej słowach. Chcę pokazać proces notowania, aby pełniej zilustrować treści dyskutowane w czasie spotkania online.

To, aby wszyscy uczniowie brali udział w dyskusji jest wyzwaniem dla nauczyciela, przeważnie wypowiada się tylko mała grupka uczniów. Nauczyciele często proszą o zabranie głosu uczniów, którzy się zgłaszają, dają pierwszeństwo tym, którzy są najbardziej pewni siebie, ekstrawertyczni i szybcy w myśleniu. Taka sytuacja, jeśli się utrwala, powoduje, że pozostali uczniowie nie angażują się, gdyż liczą na tę stała grupkę zgłaszających się kolegów.

Zapraszamy do aktywnego udziału w IV Ogólnopolskim Tygodniu Szczęścia w Szkole, który w tym roku obchodzimy w dniach 18-24 września 2023. Jego celem jest zwrócenie uwagi na szczęście i dobrostan oraz ich związki z efektami kształcenia. Badania pokazują, że ludzie doświadczający szczęścia w szkole i w pracy żyją zdrowiej, dłużej, lepiej. Poczucie szczęścia sprzyja odporności, kreatywności, zaangażowaniu, budowaniu relacji, przyjaźniom. To prawdziwa promocja zdrowia psychicznego i fizycznego, szczególnie w tak trudnym, po-pandemicznym i wojennym czasie. Dlatego hasło na ten rok brzmi: Z OPTYMIZMEM I NADZIEJĄ.

Mam nadzieję, że polubicie ortografię tak, jak lubią ją moi uczniowie. I ja też oczywiście… Od zawsze mam, kolokwialnie mówiąc, hopla na jej punkcie i chciałam, aby dzieciakom kojarzyła się z przygodą, ze zdobywaniem kolejnych stopni wtajemniczenia, z podnoszeniem sobie poprzeczki i osiąganiem sukcesów, a nie ze żmudną, nudną i trudną pracą. Dlatego staram się robić wszystko, aby jej nauka była efektowna i efektywna, aby przynosiła satysfakcję oraz radość.

Dzieci miewają trudności w rozumieniu i nazywaniu swoich stanów emocjonalnych, jak również we właściwym odczytywaniu emocji innych osób. Nie posiadają one wystarczających kompetencji, jeśli chodzi o rozładowywanie napięcia i stresu – odkrywają natomiast, jakie czynności pozwalają im lepiej radzić sobie z trudnymi emocjami. W jaki sposób pomóc nauczycielom i rodzicom z narastającym problemem przebodźcowania dzieci w wieku przedszkolnym, ich nadmiernego pobudzenia będącego skutkiem nadmiernej stymulacji ze strony otaczającego je coraz głośniejszego i coraz bardziej chaotycznego świata.

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytając lead miałem nadzieję na ciekawą refleksję nad wyciągniętym w nim wnioskiem, a otrzymałem ko...
  • Written by Yuyy
    Co za czasy. Ja też okaleczalam się i nie była to wina moich rodziców tylko rówieśników w szkole. Dz...
  • Written by Robert Raczyński
    Od bardzo dawna nie czytałem materiału promocyjnego o tak dużym ładunku społecznej użyteczności. Bra...
  • Written by Ppp
    Podane przykłady brzmią bardzo sztucznie (warto przeczytać sobie tekst na głos!), ale sama zasada sł...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie