Jestem nauczycielką fizyki w liceum ogólnokształcącym. Dwa lata temu zetknęłam się z projektem Khan Academy. Pomyślałam wówczas, że jest to szansa dla mnie i dla moich uczniów na samodzielne i bardziej efektywne uczenie się oraz ćwiczenie własnych umiejętności. Chyba się nie myliłam.
Szkoła w komputerze i telefonie. Mobilny nauczyciel, rodzic i uczeń
Kiedy w 2002 roku pojawiły się w polskich szkołach pierwsze dzienniki elektroniczne, wielu nauczycieli, rodziców i uczniów upatrywało w nich różnorakich zagrożeń czy utrudnień związanych ze zmianami. Musiało minąć kilka lat, zanim e-dziennik został powszechnie uznany za narzędzie wspierające nie tylko organizację pracy szkoły, ale także efektywną komunikację na linii nauczyciel-rodzic-uczeń. Dziś z tego rozwiązania korzysta ponad 2600 szkół, a interaktywne tablice czy plany lekcji są powszechnie wykorzystywane w każdej nowoczesnej placówce. A czy można mieć szkołę w telefonie?
Lokomotywa Team Teaching
Jak skutecznie uczyć się języka obcego? Pytanie to zapewne stawia sobie wielu, zwłaszcza młodych nauczycieli w Polsce. Zalecałbym jak najwięcej eksperymentów z językiem, zwłaszcza gdy chcemy skutecznie uczyć komunikowania się w obcej mowie. Na ortografię też przyjdzie czas, a najpierw trzeba przełamać barierę (nie)mówienia.
Moja piękna szkoła
Jak tworzyć przestrzeń do nauki, w której wszyscy będą cię czuć dobrze? Jak sprawić, żeby do szkoły i uczniowie i nauczyciele przychodzili z przyjemnością, gdyż radość będzie im sprawiać już samo przebywanie w szkole? Czy koniecznie potrzebujemy wielkich nakładów, aby coś zmienić, poprawić, sprawić, że w szkole będziemy po prostu czuć się dobrze? Chyba powinniśmy zacząć szerzej patrzeć na przestrzeń, w której się uczymy. Korzystajmy z dobrych wzorców.
Jak czytać, żeby przeczytać?
Nauczanie języka polskiego nie jest łatwym zadaniem w świecie, w którym zmienia się rozumienie kodu językowego z linearności na hipertekstualność. Jak uczyć języka ojczystego w świecie, w którym nieustannie i z każdej strony uczeń odbiera różnego typu i różnej jakości komunikaty?
O skutecznym nauczycieli nauczaniu
Jak przekonać nauczycieli do nowoczesnych metod nauczania? W jaki sposób zachęcić ich do wypróbowania (nieznanych lub mało im znanych) technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) na swoich zajęciach? Może po prostu trzeba na chwilę dać im szansę stać się uczniem w takiej nowoczesnej klasie?
Jak budować cyfrową szkołę?
Czego tak naprawdę potrzebuje szkoła, aby stać się nowoczesną albo (modne słowo) cyfrową? Na co należy przede wszystkim zwrócić uwagę? Na co przeznaczyć środki? Jak sprawić, żeby nasza szkoła była tą z epoki cyfrowej, a nie tylko z epoki „krzemienia łupanego“?
Ostatnie komentarze