Nauczyciele na całym świecie wykorzystują podcasting, by łączyć swoich
uczniów z ich najbliższym otoczeniem oraz z odległymi zakątkami globu.
Tym samym projekty szkolne odbywają się w rzeczywistym kontekście i przy
szerokiej publice. Uczniowie nabierają umiejętności technicznych i
kształcą swą niezależność. Dlaczego w Polsce tak mało je wykorzystujemy w edukacji?
Mamy problem z TIK w szkołach?
Niewątpliwie dużym problemem, z jakim mamy do czynienia w szkołach w związku z upowszechnianiem nowoczesnych technologii w nauczaniu jest nienajlepsze wyposażenie naszych szkół w sprzęt komputerowy. W 2008 zakończyła się akcja wyposażania szkół w pracownie, zaś te instalowane od roku 2002 powoli zamierają z racji swojego wieku i wydajności. Mamy problem?
Telefon komórkowy w szkole: wróg czy sprzymierzeniec nauczyciela?
Telefony komórkowe stały się nieodzownym gadżetem młodych ludzi, którzy należą do pokolenia cyfrowych tubylców (Marc Prensky). Tymczasem nauczyciele, którzy nie są przygotowywani do stosowania nowoczesnych multimediów w nauczaniu, stanowią pokolenie cyfrowych imigrantów i stąd moim zdaniem wziął się surowy zakaz używania czy przynoszenia komórek do szkół.
Piękno wizualizacji danych
Jak odnaleźć się w dżungli złożonych danych, które docierają do nas
każdego dnia? Rzecz jasna – wszyscy chorujemy na ich nadmiar. Przesyt
powoduje często zupełne zobojętnienie lub poczucie zagubienia.
Zważywszy, że ilość informacji będzie ciągle rosnąć, warto zastanowić
się, zwłaszcza w kontekście naszych uczniów, jak sobie radzić z ich
przetwarzaniem?
Szkolnictwo wyższe dla nowego społeczeństwa
Obecnie szkolnictwo wyższe znajduje się pod ogromna presją zaspakajania coraz większych oczekiwań, zarówno jeśli chodzi o liczbę studentów, jakość nauczania, potrzeby zawodowe, czy rozwój ekonomiczny. Jednocześnie zasoby, do jakich mają dostęp instytucje szkolnictwa wyższego są coraz mniejsze. Jak zdefiniować na nowo pojęcie uniwersytetu?
Stanowisko KOED w sprawie rządowego programu "Cyfrowa szkoła"
W związku z konsultacjami społecznymi Ministerstwa Infrastruktury, Koalicja Otwartej Edukacji (KOED) zaleca całościowe podejście do kwestii
rozwoju cyfryzacji polskich szkół, obejmujące zarówno zadania
infrastrukturalne, rozwój sieci i wyposażenia w sprzęt cyfrowy, jak i
rozwój zasobów edukacyjnych oraz wspieranie cyfrowych kompetencji
uczniów i nauczycieli.
Nauka matematyki? Tylko z wykorzystaniem komputerów!
W świetnym francuskim filmie “Klasa“ (2008 r.) pojawia się scena, gdy szkolny matematyk przedstawia się na forum pokoju nauczycielskiego: „Witajcie, uczę w tej szkole, jak liczyć. Czasem też uczę matematyki“. Zapewne także nasi uczniowie zdziwiliby się, gdybyśmy powiedzieli im, że matematyka ma niewiele wspólnego z tabliczką mnożenia...