Nauczyciele skarżą się, że w 30 osobowych klasach nie mają najmniejszych szans na uczenie zindywidualizowane, którego oczekują od nich rodzice i system edukacji. Zmianę w tym zakresie może przynieść dopiero użycie na większą skalę komputerów i internetu oraz połączenie tradycyjnych zajęć z lekcjami organizowanymi online.
Sieci społecznościowe wspierające kształcenie
Internet to sieć społecznościowa. Łączy ona ludzi, grupy osób, organizacje, informacje i aplikacje wykonane przez różne osoby. Jeśli chcemy wykorzystać zalety Internetu w nauczaniu i uczeniu się, kluczowymi stają się działania mające na celu podniesienie zrozumienia roli i znaczenia serwisów społecznościowych. Potrzebne są zarówno badania naukowe, jak i praktyczne doświadczenia, aby ocenić możliwości nowych platform i praktyk, jakich dostarczają dla kształcenia serwisy społecznościowe.
Modele edukacji mieszanej
Blended learning nie jest pomysłem, który ma wspierać oświatę. Wręcz przeciwnie – wprowadzenie go do edukacji ma służyć wyeliminowaniu systemu monolitycznego, opartego na modelu fabryki – twierdzi Heather Staker z Innosight Institute, podsumowująca badanie 40 amerykańskich placówek edukacyjnych K-12 (szkoły podstawowe i średnie), które w różny sposób wdrażają ideę edukacji mieszanej.
Wirtualne laboratoria w zawodowej edukacji
Dynamika współczesnego życia i wzrost wymagań wobec pracowników różnych firm domaga się, aby uczeń miał w ręku jakiś potrzebny, nowoczesny zawód, a w głowie konkretne umiejętności. Ogólne kształcenie humanistyczne, szczególnie to oparte na ideałach i lekturach XXI wieku oraz na kulcie historii - traci dziś sens. Trzeba wyraźniej wzmocnić kształcenie zawodowe młodych.
Nowe media w kieszeni – wykorzystajmy je w szkole (2)
Jak ja mam zacząć korzystać z nowych, mobilnych technologii podczas zajęć? Po prostu zacznij. Na początek można poeksperymentować, nawet w ograniczonym zakresie (porozmawiajmy też z uczniami, czy nie chcą pomóc). Wybierzmy jakiś temat z programu nauczania. Zastanówmy się, jak przekazywaliśmy tę wiedzę uczniom do tej pory. Jak możemy zrobić to inaczej, korzystając z nowych mediów?
Nowe media w kieszeni – wykorzystajmy je w szkole (1)
W 2001 r. amerykański edukator i badacz mediów Mark Prensky po raz pierwszy użył sformułowania „cyfrowi tubylcy“ dla określenia generacji, której cyfrowe technologie informacyjno-komunikacyjne towarzyszą od kołyski, będąc ważną częścią „naturalnego“ środowiska, w której żyją i się rozwijają. I faktycznie - są tacy rodzice, którzy z chwilą urodzin swojego dziecka mają już założony dla niego profil na Facebooku.
Technologie humanizują szkołę!
Czy możemy wyobrazić sobie szkołę obróconą o 180 stopni? Taką, w której jako pracę domową uczniowie otrzymują do obejrzenia wykłady na wideo i powiązane z nimi ćwiczenia online, a podczas pobytu w szkole rozmawiają, dyskutują ze sobą, pomagają sobie, tworzą związane z danym tematem symulacje, gry, zabawy itp.? Czy to w ogóle możliwe? Tak, zobaczmy, że to jest możliwe.