Najnowsze technologie umożliwiają dobieranie metod i strategii uczenia szytych na miarę uczniów – ich potrzeb, umiejętności i zainteresowań. Już dawno udowodniono, że każdy z nas ma swój własny, unikalnym styl uczenia się. Warto zadbać, żeby szkoła zapewniała każdemu uczniowi możliwość efektywnego wykorzystania swojego naukowego potencjału.
Szkoły przeniosą się do sieci?
Nauczanie online już wkrótce może zmienić system oświaty. Naukowcy
Uniwersytetu Harvarda prognozują, że za 10 lat połowa zajęć w szkołach
średnich może odbywać się w sieci. Jeżeli szkoły chcą dalej pełnić
swoją funkcję edukacyjną, powinny już inwestować w programy edukacji na
odległość. W przeciwnym razie mogą stracić swoich tradycyjnych
odbiorców.
Pomoc w pracy domowej online
Rok temu uczniowie ze szkół w Pennsville, w stanie New Jersey otrzymali możliwość nieodpłatnych konsultacji trudnych zadań domowych z nauczycielami dyżurującymi online. Swoje wątpliwości mogą wyjaśnić również po zajęciach, a nawet w czasie weekendu, ponieważ pomoc w sieci dostępna jest dla uczniów każdego dnia, od 14:00 do późnego wieczora.
Grunt to dobry projekt
Praca metodą projektu wzmaga zainteresowanie uczniów i powoduje, że wzrasta ich motywacja do nauki. Dzięki aktywnemu uczestnictwu, młodzież lepiej przyswaja informacje, niż kiedy uczestniczy w zajęciach opartych na wykładzie nauczyciela. Dzięki projektom uczniowie mogą na chwilę oderwać się od szkolnej rutyny i zobaczyć, że nauka może być ciekawą przygodą.
Studiować blogując
Wielu studentów uczy się najlepiej wtedy, gdy mogą pracować na
ustrukturyzowanych i zarządzanych przez siebie projektach. Naukowcy
pracujący przy realizacji programu
iCAMP stworzyli
oprogramowanie społecznościowe, które integruje prowadzone w różnych
systemach blogi studenckie i inne serwisy społecznościowe w potężną
przestrzeń wirtualnej współpracy.
Nowe narzędzia dla administratorów szkolnych sieci
Coraz więcej nauczycieli domaga się możliwości korzystania z takich portali społecznościowych jak YouTube w celach edukacyjnych. Tymczasem w szkole dostęp do nich jest zazwyczaj automatycznie blokowany przez administratorów. W dobie multimedialnej edukacji szkolne systemy ochrony sieci muszą się dopasować do nowego środowiska pracy ucznia i nauczyciela.
Miejsce nowych technologii w edukacji
Odbyła się dyskusja o kształcie polskiej oświaty. Zorganizowane zostały setki spotkań trwających setki godzin. Uzgodniono kształt reformy programowej, co należy uznać za duży sukces. A jednak trudno się cieszyć. Można niestety porównać efekt tej ciężkiej pracy do próby budowania mitycznej wieży Babel. Czy należy spodziewać się, że ta konstrukcja też się zawali?