E-learning jest skuteczną metodą nauczania, skutecznie uzupełniającą i
poszerzającą edukację szkolną. Młodzi ludzie chętnie korzystają z
edukacyjnych zasobów internetu, zdobywając praktyczną wiedzę, której
nie zdobyli w szkole. Teraz uczniowie
i nauczyciele szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych mają możliwość projektowania własnych kursów.
Program nauczania matematyki oparty jest na arytmetyce i algebrze. Wszystko prowadzi do jednego zagadnienia: analizy matematycznej. Tymczasem na tym miejscu powinna znaleźć się statystyka. Dziś potrzebujemy przejść z matematyki klasycznej, "analogowej" do nowoczesnej, „cyfrowej“ - przekonuje Profesor Arthur Benjamin, w wystąpieniu z serii TEDTalks.
Telefon komórkowy zaliczony został przez pedagogów i dyrekcję szkół do
głównych wrogów szkolnej edukacji. Czy słusznie? Można dostrzegać
negatywne strony jego obecności na zajęciach, ale wówczas nigdy nie dostrzeżemy w nim
narzędzia, za pomocą którego można uczyć. Na szczęście są na świecie
nauczyciele, którzy używają telefonów w klasie, aby mimo
wszystko... uczyć.
Prawdopodobnie wielu nauczycieli zmaga się z tym problemem: mówią do
uczniów i spostrzegają, że ci nic nie rozumieją. Czy nauczyciele mówią jakimś innym językiem, czy też uczniowie w ogóle nie
starają się zrozumieć przekazu? Może rozwiązanie problemu leży w
zmianie sposobu komunikowania się, nie tylko podczas lekcji,
ale i poza szkołą? Co nauczyciel może zmienić?
W Polsce na pierwszym planie myślenia
reformatorskiego jest program nauczania. Tymczasem na antypodach
ministerstwo edukacji Nowej Zelandii rozpoczyna reformę cyfrową,
której głównym elementem jest szybki, szerokopasmowy internet we wszystkich szkołach, e-learning i wachlarz
nowoczesnych technologii, które mają rozwinąć nauczanie.
Nowoczesne technologie wprowadziły nowy wymiar uczenia się i interakcji pomiędzy uczestnikami procesu edukacji, co może okazać się przełomowe w dobieraniu narzędzi służących zgłębianiu wiedzy i uczeniu się umiejętności. Aktywność i współpraca uczniów, którą trudno osiągnąć wykorzystując papierową publikację, może być stosunkowo łatwo osiągnięta w przypadku narzędzi wirtualnych.
Talent pedagogiczny to... umiejętność pomagania dziecku w odnalezieniu
jego talentów i mocnych stron oraz oparcie na nich pracy dydaktycznej i
wychowawczej. Rozpoznanie talentów i oparcie na nich pracy w szkole, to klucz do sukcesu i nauczyciela i samego ucznia. Można śmiało mówić, że wszystkie dzieci w
szkole są utalentowane – każdy ma tylko inny talent.