Filmy w edukacji nie są zjawiskiem nowym – od dawna nauczyciele korzystali na lekcjach z materiałów telewizyjnych. Dotąd istniały różne bariery sytuacyjne i technologiczne, które uniemożliwiały szersze wykorzystanie tych narzędzi edukacyjnych w szkole. Internet i postęp technologiczny wymusiły zmianę w formie przekazu filmowego, z pożytkiem dla procesu edukacji.
Cyfrowe filmy wideo jako narzędzia edukacji (1)
Dzięki rozwojowi technologii cyfrowych, dostępności urządzeń mobilnych pozwalających rejestrować i odtwarzać pliki wideo, wykorzystanie filmu jako narzędzia edukacji staje się zjawiskiem powszechnym. Przyczynia się do tego również popularność YouTube, uświadamiając edukatorom, jakie formy przekazu najchętniej akceptują dziś osoby uczące się.
Od statycznej do interaktywnej edukacji
Zestaw narzędzi edukacyjnych szybko się zmienia spychając na dalszy plan formy, do których przywykliśmy. Może o tym świadczyć nie tylko popularność serwisu WolneLektury.pl, nieodpłatnych kursów e-learning (np. NBPortal.pl), ale i wyniki badań, które wskazują, że uczestnicy procesu edukacji chcą zmiany podejścia do edukacji – od statycznej do interaktywnej.
Nowe rozwiązania w e-learningu zespołowym
Europejscy naukowcy przygotowali ogólnodostępną i nieodpłatną platformę online COOPER, która integruje elementy e-learningu, serwisów społecznościowych i systemu zarządzania projektem. Pomaga w ten sposób członkom zespołów pracujących w różnych miejscach osiągnąć jak najwięcej praktycznych doświadczeń przy realizacji wspólnego projektu.
Globalna klasa dzięki nowym technologiom
W dzisiejszych czasach o sukcesie decyduje w dużej mierze dostęp do informacji oraz jej sprawna wymiana. Komunikacja jest decydującym czynnikiem warunkującym rozwój każdego przedsięwzięcia oraz istotnym narzędziem w budowaniu potencjału wiedzy w środowisku akademickim. Rozwiązaniem wartym zauważenia jest inicjatywa "Globalna klasa".
Wpływ multimediów na procesy uczenia się
Wyniki badań potwierdzają, że wykorzystanie w edukacji wielu mediów i strategii edukacyjnych przynosi poprawę indywidualnego procesu uczenia się, zwiększa jego efektywność oraz możliwości osoby uczącej się. Łączenie form multimedialnych z materiałami tekstowymi może przynieść wiele korzyści, jeśli takie narzędzia zostaną odpowiednio zaprojektowane.
Poważne gry na poważne tematy
„Poważne gry” to termin, którym zaczęto określać gry wykorzystywane w edukacji, szkoleniach, tematyce zdrowotnej czy polityce publicznej. Oznaczają więcej niż tylko atrakcyjny dodatek do realizacji jakiegoś ważnego, lecz może nudnawego, mało angażującego zadania. Ich celem jest zmienić to zadanie w coś, co zasadniczo zmienia doświadczenia osoby uczącej się.