Filmy w edukacji nie są zjawiskiem nowym – od dawna nauczyciele korzystali na lekcjach z materiałów telewizyjnych. Dotąd istniały różne bariery sytuacyjne i technologiczne, które uniemożliwiały szersze wykorzystanie tych narzędzi edukacyjnych w szkole. Internet i postęp technologiczny wymusiły zmianę w formie przekazu filmowego, z pożytkiem dla procesu edukacji.

Dzięki rozwojowi technologii cyfrowych, dostępności urządzeń mobilnych pozwalających rejestrować i odtwarzać pliki wideo, wykorzystanie filmu jako narzędzia edukacji staje się zjawiskiem powszechnym. Przyczynia się do tego również popularność YouTube, uświadamiając edukatorom, jakie formy przekazu najchętniej akceptują dziś osoby uczące się.

ict w edukacjiZestaw narzędzi edukacyjnych szybko się zmienia spychając na dalszy plan formy, do których przywykliśmy. Może o tym świadczyć nie tylko popularność serwisu WolneLektury.pl, nieodpłatnych kursów e-learning (np. NBPortal.pl), ale i wyniki badań, które wskazują, że uczestnicy procesu edukacji chcą zmiany podejścia do edukacji – od statycznej do interaktywnej.

 

e-learningEuropejscy naukowcy przygotowali ogólnodostępną i nieodpłatną platformę online COOPER, która integruje elementy e-learningu, serwisów społecznościowych i systemu zarządzania projektem. Pomaga w ten sposób członkom zespołów pracujących w różnych miejscach osiągnąć jak najwięcej praktycznych doświadczeń przy realizacji wspólnego projektu.

 

ict w edukacjiW dzisiejszych czasach o sukcesie decyduje w dużej mierze dostęp do informacji oraz jej sprawna wymiana. Komunikacja jest decydującym czynnikiem warunkującym rozwój każdego przedsięwzięcia oraz istotnym narzędziem w budowaniu potencjału wiedzy w środowisku akademickim. Rozwiązaniem wartym zauważenia jest inicjatywa "Globalna klasa".

 

e-learningWyniki badań potwierdzają, że wykorzystanie w edukacji wielu mediów i strategii edukacyjnych przynosi poprawę indywidualnego procesu uczenia się, zwiększa jego efektywność oraz możliwości osoby uczącej się. Łączenie form multimedialnych z materiałami tekstowymi może przynieść wiele korzyści, jeśli takie narzędzia zostaną odpowiednio zaprojektowane.

 

ict w edukacji„Poważne gry” to termin, którym zaczęto określać gry wykorzystywane w edukacji, szkoleniach, tematyce zdrowotnej czy polityce publicznej. Oznaczają więcej niż tylko atrakcyjny dodatek do realizacji jakiegoś ważnego, lecz może nudnawego, mało angażującego zadania. Ich celem jest zmienić to zadanie w coś, co zasadniczo zmienia doświadczenia osoby uczącej się.

 

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie