Edukacja finansowa to wciąż pięta achillesowa większości Polaków. Teoretycznie sytuacja poprawia się, ale w praktyce bywa różnie. Sądząc po informacjach, które pojawiają się w mediach, wciąż łatwo dajemy nabierać się na różne oferty "gwarantowanego natychmiastowego zysku" i tym podobne. Po Świętach Bożego Narodzenia i Nowym Roku na pewno zajrzymy do naszych portfeli - to dobry czas, aby zastanowić się, czy warto i jak oszczędzać.
Kluby dobrej rozmowy, czyli tu się „movie”
Kluby filmowe to jeden z filarów edukacji filmowej w szkołach prowadzonej między innymi w ramach Filmoteki Szkolnej. Akcja! Ponad połowa szkół zgłoszonych do projektu prowadzi swoje szkolne kluby, gdzie uczniowie i uczennice są zaznajamiani z wybitnymi dziełami sztuki filmowej i zapraszani do otwartej i partnerskiej wymiany poglądów, którą inicjują twórcy. Jak wykorzystać ten potencjał? Czy film sprawdza się przy omawianiu trudnych tematów, które mogą budzić ogromne emocje i ujawniać różne punkty widzenia?
Praca z filmem w szkołach podstawowych
Od tego roku projekt „Filmoteka Szkolna. Akcja!”, który wcześniej funkcjonował jako oferta dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, trafia do szkół podstawowych. Jest ku temu wiele powodów, które tylko częściowo są związane z rozpoczętą reformą systemu edukacji. Po pierwsze, otwarcie się na potrzeby nauczycieli młodszych dzieci wynika bezpośrednio ze zgłaszanych i obserwowanych potrzeb. Pedagodzy ze szkół podstawowych rejestrujący się ze swoimi ekipami na prowadzone przez CEO gry filmowe, Wirtualny Festiwal Filmoteki Szkolnej czy też konkurs „Nakręć się” od lat dopytują się o dodatkowe działania, projektowane z myślą o nich. W tym roku podejmujemy próbę zaspokojenia przynajmniej częściowo tego rozbudzonego apetytu.
Ta Żmichowska to nawet śpiewa!
W każdej szkole ukryte są diamenty. Są tak sprytnie pochowane, że nie wykryje ich standardowe "przerabianie materiału", które często bywa głównym motywem i motorem działania szkoły. Te diamenty to talenty uczniów, którzy zazwyczaj nie ujawniają się z tym, co potrafią. A że potrafią naprawdę wiele, wiedzą ci nauczyciele, którzy (może znudzeni?) zaniedbali nieco rutynowe odhaczanie przerobionych materiałów i zaczęli z uczniami rozmawiać.
Animacja poklatkowa jako metoda nauczania i wychowania
Edukacja medialna i filmowa nadal nie mają swojego odrębnego miejsca w podstawie programowej dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Nie wyklucza to wprawdzie realizowania filmowych działań w szkolnych murach, wymaga jednak od prowadzących poszukiwania i odnoszenia się do tych miejsc podstawy, które zobowiązują i zachęcają do pracy z filmem, lub też włączania filmu do realizacji innych niż filmoznawcze czy medioznawcze celów i wymagań.
Halo Ziemia - nowy film i nowa technologia w planetarium Centrum Nauki Kopernik
Tysiąclecia rozwoju rożnych form komunikacji międzyludzkiej. Trzy lata wspólnej pracy artystów filmowych i naukowców. Zbigniew Zamachowski w roli narratora. Muzyka specjalnie skomponowana przez Jana Duszyńskiego. Nowoczesny system projekcyjny, pozwalający zobaczyć 16 razy więcej pikseli niż w telewizorze full HD. Zapraszamy na „Halo Ziemia” – najnowszy film stworzony przez planetarium Centrum Nauki Kopernik.
Wybory konsumenckie uczniów
W trakcie roku szkolnego uczniowie dokonują wielu wyborów dotyczących między innymi przyborów szkolnych, przekąsek na drugie śniadanie, dojazdu do szkoły itd. Po kilku latach niektóre stają się prawdopodobnie ich zwyczajami konsumenckimi. Portal edukacji konsumenckiej Consumer Classroom na początek nowego roku szkolnego przygotował zestaw ćwiczeń i materiałów, które pomogą kształtować umiejętności uczniów przydatne im w codziennym życiu.