10% dzieci doświadcza dręczenia – mówią eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych. Szczególnie narażone są dzieci z rodzin ubogich, bez wsparcia rodziców. Agresywne zachowania mają miejsce głównie w klasach IV–VI szkoły podstawowej, a nie w gimnazjach! Problemy są mniejsze w klasach, w których uczniowie oceniają nauczycieli jako życzliwszych i bardziej skłonnych do pomocy, a także tam, gdzie uczniowie lepiej znają prawa i zakazy szkolne oraz je akceptują, a nauczyciele i dyrekcja omawiają je jasno i szczegółowo.
Bogactwo naturalne: ludzie
Singapur jest jednym z najlepiej zarządzanych krajów na świecie - ma trzeci na świecie dochód na głowę mieszkańca i bardzo niskie bezrobocie (1,9%). Jedynym bogactwem naturalnym Singapuru są ludzie, dlatego kraj intensywnie inwestuje w edukację. Czy można się czegoś od nich nauczyć?
O niezależnych i wolnych uczniach (1)
Niezależność, autonomia, samodzielność, wolność – odmieniane przez różne przypadki. Niektórzy twierdzą, że dzieci nie trzeba zmuszać do nauki, bo one same są w stanie zdecydować, czy i czego się uczyć, a nawet jakich nauczycieli wybrać. Twierdzi tak np. prof. Peter Gray w książce „Wolne dzieci” [2015]. Czy warto ją przeczytać i głęboko przemyśleć?
Każdy może być koderem
Już w sobotę rusza Europejski Tydzień Kodowania. Na całym kontynencie odbędą się tysiące wydarzeń. W szranki o tytuł najbardziej kodującego kraju stanęła także Polska – jak dotąd zgłosiliśmy na mapie Code Week EU blisko 400 wydarzeń. Tym samym już pobiliśmy nasz zeszłoroczny wyniku – w 2014 roku nie udało się przekroczyć progu 300 spotkań. Tym razem mamy do czynienia z prawdziwym pospolitym ruszeniem. Swoje inicjatywy zgłaszają grupy nieformalne, organizacje pozarządowe i firmy prywatne, biblioteki, uczelnie wyższe i szkoły, a nawet… przedszkola.
Odwrócona klasa od kuchni
Jak w klasie, nierzadko złożonej nawet z trzydziestu osób zadbać o indywidualizację procesu nauczania? Jak uniknąć metod podawczych i zaktywizować uczniów? Jak nauczyć naszych wychowanków, żeby brali odpowiedzialność za własny proces uczenia się, zapewnić im większą autonomię, oraz stopniowo rezygnować z centralnej roli w klasie, żeby służyć wsparciem i konsultacją, gdy tego potrzebują?
Światowy Dzień Nauczycieli 2015
„Wzmacniać nauczycieli - wspierać zrównoważony rozwój społeczeństw.” – to slogan, który promuje UNESCO z okazji wypadającego dziś (5.10) Światowego Dnia Nauczyciela (World Teachers’ Day). Co to znaczy wzmacniać? Angielskie słowo empowerment jest - mam takie wrażenie - bogatsze w znaczenia, niż polskie tłumaczenie. Niezależnie od znaczenia, jedno jest pewne – nie chodzi o jednorazowe poklepanie po plecach przy okazji Święta Edukacji Narodowej.
Facebook dla lepszej komunikacji i edukacji
Wiele osób w szkole przyzwyczaiło się do niekończących się spotkań i długich dyskusji, chociaż nieraz są one uznawane za „zwyczajną” stratę czasu. Tymczasem zarządzanie szkołą czy zespołami i projektami w szkole przebiegałoby o wiele sprawniej, gdybyśmy nauczyli się efektywnie używać ogólnodostępnych narzędzi komunikacyjnych w sieci. Niestety, często barierą jest tu niska świadomość ich potencjału lub… wiara w mity.