Środowisko uczenia się w szkole przyjazne dla dzieci i nauczycieli? To zależy wyłącznie od dyrektora szkoły i jej nauczycieli. Szkoła może być taka, jaką ją sobie sami wymyślimy. Żaden minister oświaty i przepisy prawa oświatowego nie powinny być nigdy przeszkodą dla szkoły, o jakiej marzymy i do jakiej chcemy dążyć. Ale aby osiągnąć ten cel, potrzebujemy czasu, autentycznego dialogu i rzeczywistej współpracy w szkole.
Prima aprilis blisko - zróbmy dobry dowcip
Prima Aprilis w szkole może być pretekstem do pouczającego i zabawnego eksperymentu – losowej zamiany nauczycieli na lekcjach różnych przedmiotów. Przeczytajcie o tym, jak ten pomysł wdrożyli w życie nauczyciele Zespołu Szkół nr 6 w Jastrzębiu Zdroju.
Polskie szkoły z mocą
Są w Polsce szkoły, w których uczniowie wskazują, czego i jak chcieliby się uczyć oraz jak ma wyglądać ich szkoła. Szkoły, w których lekcje prowadzi się podczas górskich wędrówek albo zaczyna się je od swobodnego czytania. Nauczyciele i rodzice stawiają w nich na rozwój umiejętności społecznych, empatię i kreatywność. Teraz 6 takich szkół z Polski dołączyło do międzynarodowego programu Szkoły z mocą zmieniania świata prowadzonego przez Fundację Ashoka we współpracy z Fundacją BGK.
Sportowe projekty Młodych Obywateli
Ponad dwa tysiące młodych ludzi z całej Polski wzięło udział w programie „Młody Obywatel na sportowo”, realizując ciekawe inicjatywy skierowane do lokalnej społeczności. Sport stał się dla młodzieży punktem wyjścia do niesienia pomocy innym, rozwijania zdolności organizacyjnych czy tworzenia przestrzeni do integracji międzypokoleniowej. W ramach programu odbyło się wiele imprez charytatywnych, spotkań dedykowanych dawnym grom i zabawom, a także dyskusji na temat dostępu do oferty sportowej w okolicy, w sumie z działań Młodych Obywateli skorzystało 22,5 tysiąca osób.
Przedszkolak i technologie cyfrowe
Cyfrowa codzienność nie pozostawia już wątpliwości, czy przygotowywać dzieci do korzystania z nowych technologii. Trzeba zastanowić się, jak to robić. Program „Mistrzowie Kodowania” i „Centrum Cyfrowe: Projekt Polska” zaprezentowali wyniki raportu „Mistrzowie Kodowania Junior. Raport z badań” . Przedstawiają on efekty stosowania metod nauczania z wykorzystaniem technologii cyfrowych w edukacji dzieci w wieku 3-5 lat.
Sztuka w przestrzeni szkoły
Przestrzeń szkolna, jej aranżacja spełnia ważną rolę w realizacji wymagań podstawy programowej. Znajdujące się na szkolnych wystawach reprodukcje wybranych dzieł sztuki stają się dla uczniów rozpoznawalne, określane jako ważne, przynależne, jako nasze wspólne. Autorzy dzieł sztuki są dla uczniów patriotami, którzy poprzez swój talent przekazywali pokoleniom wartości piękna, prawdy i dobra. Poprzez analizę dzieł sztuki uczniowie odkrywają treści przekazywanych w sztuce informacji, które kształtowała historia. Uczniowie stają się świadomymi odbiorcami sztuki, podejmują działalność twórczą poznając podstawowe środki wyrazu plastycznego.
Bierzemy roboty w obroty
Czy nauczanie dziecka z autyzmem może być niekonwencjonalne? Jak pokonać niechęć dziecka do nauki? Jak pobudzić je do działania? Na te pytania szukamy odpowiedzi odkąd zaczęłyśmy pracę z dzieckiem ze spektrum autyzmu. Okazało się, że technologie mogą pomóc.