Bezpłatne studia w Polsce są fikcją. Na uczelniach jest niska jakość
kształcenia takich kierunków jak ekonomia czy prawo. Brakuje badań
naukowych dostrzeganych na międzynarodowym forum - to niektóre wnioski
raportu „Szkolnictwo wyższe w Polsce – diagnoza”, które przedstawiły
firma doradcza Ernst & Young oraz Instytut Badań nad Gospodarką
Rynkową.
Nauczyciele się dokształcają. TALIS (2)
W drugiej części cyklu poświęconego omówieniu wyników badania TALIS (OECD), koncentrujemy się na podnoszeniu kwalifikacji nauczycieli. Uczniowie wciąż słyszą konieczności uczenia się. Jaki przykład dają w
tym względzie sami nauczyciele? Czy nadążają za szybkim rozwojem nauki
i poznają nowe metody nauczania? Co myślą o idei kształcenia
ustawicznego?
Polacy mniej zadowoleni ze swojego wykształcenia
Zmiany na świecie, w tym na rynku pracy, coraz
częściej skłaniają do zastanawiania się nad wartością zdobytego
wykształcenia. W ostatnich latach w Polsce znacząco zwiększyła się
liczba osób, które nie odczuwają satysfakcji z osiągniętego poziomu
wykształcenia - wynika z badań CBOS "Rola
wykształcenia i zmiany w jej społecznym spostrzeganiu w latach
1993-2009".
Strategia komunikowania uczelni wyższej. Biała księga (2)
Z reguły uczelnie wyższe uznają wydatki na komunikację jako luksusowy
zbytek, przynoszący nikłe rezultaty. Dla innych, nieco bardziej
aktywnych, komunikacja ogranicza się do
jednorazowych akcji w prasie, konferencji, udzielania wywiadów. Ich budżet na komunikację pokrywa
zazwyczaj wydatki na broszury oraz informatory dla kandydatów, czy reklamy w mediach.
Nowoczesne technologie w praktyce szkolnej
Jakimi nowoczesnymi narzędziami chciałby posługiwać się nauczyciel na
lekcjach w polskiej szkole? Z sondy Edunews.pl
wśród użytkowników portalu wynika, że najbardziej potrzebne są tablice interaktywne. Natomiast z
międzynarodowych badań, przeprowadzonych na zlecenie korporacji Intel,
wynika, że większość nauczycieli widziałaby na lekcjach mobilne
komputery.
Czego oczekuje polski student?
Mamy w Polsce jeden z najwyższych w Unii Europejskiej wskaźników
bezrobocia w grupie młodzieży po szkole i studiach. Można byłoby
zatem przypuszczać, że młodzi ludzie na studiach zdają już sobie sprawę z
czekających ich wyzwań na rynku pracy i przygotowują do
samodzielności zawodowej. Spójrzmy, jakie cele zawodowe są dla polskich
studentów najważniejsze.
Nowe oblicze szkolnictwa wyższego. Biała księga (1)
Szkolnictwo wyższe jest jednym z sektorów, który ulega szybkiej i intensywnej transformacji. Zdolny młody
człowiek ma dziś przed sobą perspektywy niespotykane jeszcze 15 lat temu. Może wybrać którekolwiek miejsce na świecie, gdzie
chciałby odbyć część studiów. Stoją przed nim otworem uczelnie we
Francji, Singapurze, Kalifornii, Australii czy Brazylii. Rezultat?
Ostatnie komentarze