fot. CC-BY-SA otwartezasoby.pl

Świat nie stoi w miejscu. W pracy nauczyciela coraz częściej wykorzystywane są narzędzia oparte o dobra znalezione w sieci. Jak z tych dóbr korzystać? Czy wszystko to, co znajdziemy, można bezkarnie wykorzystać we własnych materiałach? Dlaczego warto sięgnąć po Otwarte Zasoby Edukacyjne?

(C) Edunews.pl

Zrodzony z buntu przeciw szaroburej edukacji „po najprostszej linii oporu” blog ZamiastKserowki.edu.pl cieszy się nieustannie ogromną popularnością wśród nauczycieli. Jak okazuje się, jak się chce, to można w polskiej szkole realizować najwyższej jakości edukację i wcale nie trzeba do tego mieć super wyposażonej pracowni. Liczy się przede wszystkim pomysł na lekcje.

fot. Agata Baj

Dwadzieścia lat temu zafascynował mnie potencjał naszego mózgu – doskonałego „narzędzia” do uczenia się. Zaczęłam szukać książek o sposobach na uczenie się. Wtedy nie znalazłam ich wiele, w księgarniach nie było więcej niż dziesięć tytułów dotyczących efektywnego uczenia się. Jeden z nich okazała się prawdziwym skarbem – "Rusz głową" Tony Buzana. Potem "Mapy twoich myśli" tego samego autora. I tak się zaczęła moja wielka miłość do map myśli.

(C) Edunews.pl

Zaniedbaliśmy w szkołach nauczanie muzyki. To znaczy formalnie niby jest, ale głównie uczymy historii i teorii muzyki (czyli znów zawracamy głowę faktami), a powinniśmy przecież muzykować, bo wówczas takie lekcje rozwijają. Muzykowanie w szkole wcale nie jest trudne, można takie zajęcia poprowadzić na dziesiątki sposobów. Można skorzystać z wielu sprawdzonych metod prowadzenia zajęć.

fot. Superbelfrzy RP

Dialog w edukacji wczesnoszkolnej jest kluczowy dla całego procesu uczenia się dziecka. Język i porozumiewanie się są szczególnie istotne, gdy myślimy o wyzwaniach, które stoją przed nami w relacjach nauczyciel-uczeń. Język wspomaga myślenie. Pytania uruchamiają rozmowę, poprzez którą możemy kultywować naturalną i spontaniczną potrzebę dzieci do dzielenia się swoimi doświadczeniami – powiedziała prof. UW dr hab. Małgorzata Żytko w wykładzie inauguracyjnym INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2016.

fot. ZSS w Kowanówku

W jaki sposób nauczyciel może skuteczniej realizować w swojej szkole programy edukacyjne i treści podstawy programowej? Odpowiednio dobrane i estetycznie wykonane pomoce dydaktyczne stanowią źródło bodźców sensorycznych i podnoszą efektywność stosowanych metod nauczania. W Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku pomocy dydaktycznych mamy już tak wiele, że przy współpracy innych nauczycieli zorganizowałyśmy wystawę prac, w świetlicy szkolnej. Uczniowie byli zachwyceni, a nauczyciele chętnie korzystają z naszej bazy pomysłów.

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Lubicie uczyć matematyki? Piąte webinarium Superbelfrów skierowane było do nauczycieli, którzy poszukują ciekawych pomysłów na matematykę w edukacji wczesnoszkolnej. Nauczycielki edukacji szkolnej wiedzą, że dzieci lubią uczyć się poprzez zabawę i uwielbiają ruch. Posadzenie ich w ławkach szkolnych na całe 45 minut to dla najmłodszych uczniów bardzo duże wyzwanie i ograniczenie. Pozwólmy dzieciom myśleć!

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie