fot. Joanna Krzemińska

O kostkach w nauczaniu matematyki słyszało wielu, ale o kostkach narracyjnych? Idealnych przy nauce języków (w tym oczywiście, również języka polskiego)? Warto przyjrzeć im się bliżej – możliwości wykorzystania na zajęciach mamy wiele.

fot. Joanna Waszkowska

Streszczenie, dialog, aranżacja zachowania postaci, dyskusja o komunikacie, mowa niezależna, czy nawet ćwiczenie interpunkcji - praktycznie wszystko można osiągnąć przy pomocy... komiksu. To uniwersalne narzędzie, za pomocą którego nauczyć możemy każdego języka. 

(C) Edunews.pl

Zrodzony z buntu przeciw szaroburej edukacji „po najprostszej linii oporu” blog ZamiastKserowki.edu.pl cieszy się nieustannie ogromną popularnością wśród nauczycieli. Jak okazuje się, jak się chce, to można w polskiej szkole realizować najwyższej jakości edukację i wcale nie trzeba do tego mieć super wyposażonej pracowni. Liczy się przede wszystkim pomysł na lekcje.

(C) Edunews.pl

Kostki do gry to jedno z takich narzędzi edukacyjnych, które nie jest zbyt często wykorzystywane w edukacji i szkoda. Użycie kości na zajęciach z dziećmi może mieć wielorakie zastosowanie – najczęściej do nauki matematyki, ale można też grać w kości z piktogramami (rozwijając wyobraźnię i umiejętności językowe) czy sylabowe, zgłoskowe (ćwicząc wymowę). Nic nie stoi na przeszkodzie, aby na kości nakleić kody QR i już mamy zupełnie nowy wymiar zajęć edukacyjnych.

(C) Edunews.pl

Zaniedbaliśmy w szkołach nauczanie muzyki. To znaczy formalnie niby jest, ale głównie uczymy historii i teorii muzyki (czyli znów zawracamy głowę faktami), a powinniśmy przecież muzykować, bo wówczas takie lekcje rozwijają. Muzykowanie w szkole wcale nie jest trudne, można takie zajęcia poprowadzić na dziesiątki sposobów. Można skorzystać z wielu sprawdzonych metod prowadzenia zajęć.

fot. CC-BY-SA otwartezasoby.pl

Świat nie stoi w miejscu. W pracy nauczyciela coraz częściej wykorzystywane są narzędzia oparte o dobra znalezione w sieci. Jak z tych dóbr korzystać? Czy wszystko to, co znajdziemy, można bezkarnie wykorzystać we własnych materiałach? Dlaczego warto sięgnąć po Otwarte Zasoby Edukacyjne?

fot. ZSS w Kowanówku

W jaki sposób nauczyciel może skuteczniej realizować w swojej szkole programy edukacyjne i treści podstawy programowej? Odpowiednio dobrane i estetycznie wykonane pomoce dydaktyczne stanowią źródło bodźców sensorycznych i podnoszą efektywność stosowanych metod nauczania. W Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku pomocy dydaktycznych mamy już tak wiele, że przy współpracy innych nauczycieli zorganizowałyśmy wystawę prac, w świetlicy szkolnej. Uczniowie byli zachwyceni, a nauczyciele chętnie korzystają z naszej bazy pomysłów.

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytając lead miałem nadzieję na ciekawą refleksję nad wyciągniętym w nim wnioskiem, a otrzymałem ko...
  • Written by Yuyy
    Co za czasy. Ja też okaleczalam się i nie była to wina moich rodziców tylko rówieśników w szkole. Dz...
  • Written by Robert Raczyński
    Od bardzo dawna nie czytałem materiału promocyjnego o tak dużym ładunku społecznej użyteczności. Bra...
  • Written by Ppp
    Podane przykłady brzmią bardzo sztucznie (warto przeczytać sobie tekst na głos!), ale sama zasada sł...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie