Wyszukiwanie informacji i jej weryfikowanie jest jedną z podstawowych kompetencji życiowych, mających duże znaczenie w dzisiejszej szkole oraz na rynku pracy. Dzięki temu odnajdujemy się w szumie informacyjnym, a przy okazji wykorzystujemy także inne ważne umiejętności, takie jak analiza, krytyczne myślenie czy podejmowanie decyzji. Kształcenie tej kompetencji już na etapie edukacji szkolnej wymaga aktywnych form nauczania oraz stworzenia rusztowania dydaktycznego (ang. scaffolding), które umożliwi uczniowi stopniowy rozwój umiejętności koniecznych dla efektywnego poszukiwania wiarygodnej wiedzy. Jakimi metodami można się więc posłużyć na lekcjach, aby uczniowie aktywnie pracowali i rozwijali te kompetencje?
Edpuzzle - dlaczego warto?
Na czym polega idea Edpuzzli? Do wybranego przez nas filmu z YouTube układamy pytania, które potem wyświetlają się uczniowi w ustalonych przez nas momentach. Uczniowie odpowiadają na nie w trakcie oglądania filmu.
PROJEKTowanie kompetencji – edukacyjna przygoda dla uczniów i nauczyciela
Dla współczesnego nauczyciela wyzwaniem jest takie organizowanie procesów nauczania - uczenia się, by uczniowie, a później absolwenci dali sobie radę w szybko zmieniającym świecie. Trudno dziś przewidzieć jakie umiejętności i kompetencje będą potrzebne w przyszłości naszym uczniom. Możemy tylko przypuszczać, że jedną z najważniejszych kompetencji będzie gotowość do uczenia się przez całe życie. Umiejętność uczenia się, współpracy w zespole, planowania, skutecznego komunikowania się oraz samodzielność i odpowiedzialność, to kompetencje cenione na rynku pracy. Nie znam lepszej metody pomagającej w ich rozwijaniu niż praca metodą projektu.
Debatowanie na zajęciach zdalnych
Debatowanie, to nie tylko przedstawianie danych poglądów, a następnie ustalanie, czyje argumenty przeważyły. W rzeczywistości proces przygotowania debaty jest istotniejszy dla budowania zespołu oraz wypracowania ważnych życiowo umiejętności.
Podkreślenia nie są skuteczne?
Zastanówmy się nad podkreślaniem przez uczącego się ważnych treści w tekście, z którym się zapoznaje. Z badań wynika, że samo podkreślanie okazuje się być mało skuteczne, a czasami nawet szkodliwe, jednak w połączeniu z innymi strategiami może przynieść korzyści i zwiększenie efektywności uczenia się.
Techniki uważności
Wiele się mówi teraz w edukacji o uczeniu uważności. Potrzebna jest w tym świecie pełnym szumów i zakłóceń. W tym wpisie przedstawię siedem technik, które można zastosować w klasie szkolnej.
O nastawieniu na rozwój
Komu z nas nie zdarzyło się pochwalić ucznia (a może własne dziecko) za to, że jest inteligentny czy za to, że zrobił bezbłędnie zlecone mu zadanie? Jak myślicie, czy taka pochwała wywarła na niego pozytywny czy negatywny wpływ? Spójrzmy co mówią na ten temat badania prowadzone od niemal trzydziestu lat przez prof. Carol Dweck, wykładowczynię Uniwersytetu Stanforda.
Ostatnie komentarze