Uczniowie ze SPE bardzo często mają problemy z wypowiadaniem się na zadany temat. Spowodowane jest to wieloma czynnikami. Z pewnością posiadają mały zasób słownictwa, zaburzone rozumienie mowy, nie znają znaczenia słów, ale także bardzo często posiadają dysfunkcje aparatu mowy, który powoduje problemy z mową i wymową.
Mój rok z debatą
2022 był dla mnie rokiem, w którym w końcu porządnie zmierzyłam się z tematem debatowania na lekcjach. Od pewnego czasu zajmuję się debatą oksfordzką, ale muszę przyznać, że dopiero w zeszłym roku udało mi się wykorzystać tą metodę dydaktyczną pełniej. Nie tylko jako element rywalizacji kilkuosobowej drużyny, ale jako narzędzie w niesamowity sposób wyrabiające takie kompetencje jak myślenie krytyczne i umiejętności pracy projektowej w zespole. Ten rok był dla mnie czasem praktycznego wdrożenia debaty w przestrzeni szkoły i na lekcjach. Chciałabym podzielić się moim doświadczeniem i pomysłami.
ABC informacji zwrotnej
Często unikamy przekazywania informacji zwrotnej, gdyż czujemy się niezręcznie i ryzykownie. Aby to zmienić, najpierw warto zmienić podejście do informacji zwrotnej. Trzeba założyć, że może ona być po prostu pomocna osobie, której się jej udziela. W informacji zwrotnej nie chodzi o dającego informację, ale o tego, który ją przyjmuje. Dlatego trzeba się na tej osobie skoncentrować. Przedstawiam model informacji zwrotnej ABC, który może być w tym pomocny.
Najlepsze programy edukacyjne powstają w Polsce. Historyczne wyróżnienie!
Polskie programy otrzymały główną nagrodę w GESS Education Awards, jednym z najbardziej prestiżowych na świecie konkursów dla twórców pomocy i materiałów edukacyjnych. Pierwsze miejsce w kategorii „SEN and Inclusive Resource/Equipment” zdobyła stworzona przez gdańską firmę Learnetic seria mTalent, czyli programy wspierające terapię dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi.
Karty do dyskusji
Wszyscy zapewne znamy grę Dixit i wiemy, jak ogromny potencjał edukacyjny mają te kolorowe karty. Nie każdy jednak ma tę grę w szkole, a robienie zdjęć kart i rozpowszechnianie ich jest nielegalne. Na szczęście jest inna opcja - możemy takie karty wykonać sami, korzystając z Canvy. Mogą one w dodatku być dopasowane do tematu, który chcemy z uczniami omówić. Mają też wiele różnych zastosowań.
Demo Slam – galeria inspir@cyjnych metodologicznych gotowców
Demo Slam, to blok dynamicznych prezentacji dotyczących wybranych przez prezenterów narzędzi lub metod. W wystąpieniach należy przedstawić symulowane sytuacje praktyczne, skupić się na przykładach, ponieważ na teoretyzowanie nie ma miejsca z powodu… ograniczonego czasu wystąpień.
Uczniowie w SOKowirówce
SOKowirówka, do której zapraszam uczniów to wejście na wyższe obroty edukacyjne. A z SOKiem, czyli sprawnościami oceniania kształtującego, pracować można na wiele sposobów. Nie będę pisać o wszystkich dobrodziejstwach oceniania kształtującego, skupie się na jednej, dla mnie najistotniejszej – dzięki mądremu stosowaniu tego typu pracy z uczniami staja się odpowiedzialni za własny proces uczenia się. Właśnie ta odpowiedzialność i samodzielność przyświecała mi, gdy wdrażałam elementy SOKu na lekcjach, później zaś towarzyszyło ono moim uczniom jako dodatkowa godzina wpisana do planu lekcji.