Nie uważam, że jeśli wiemy coś o mózgu, to można wymyślić pedagogikę na nowo – twierdzi prof. Joachim Bauer – neurobiologia jest tylko elementem „mozaiki” pedagogicznej. Jednak wiedza o tym, jak działa mózg, możne nam pomóc ulepszać proces dydaktyczny. Od czego zacząć? Wydaje się, że najważniejsze dla prawidłowego rozwoju ucznia i nauczyciela konieczne jest oparcie pedagogiki na dwóch filarach: jeśli pierwszy to przekazywanie (konstruowanie) wiedzy, to drugi – nie mniej ważny – relacje pedagogiczne w klasie i szkole.
Nauczyciele
SGH wspólnie z NBP inwestują w rozwój kwalifikacji nauczycieli przedsiębiorczości
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, wspólnie z Narodowym Bankiem Polskim, przygotowała specjalną propozycję dla przyszłych i obecnych nauczycieli przedsiębiorczości. Są to trzysemestralne studia podyplomowe „Przedsiębiorczość dla nauczycieli”.
Nastawienie na rozwój i wytrwałość jako czynniki sukcesu
Co jest kluczem do sukcesu? Inteligencja? Inteligencja emocjonalna? Elastyczność? Skupienie? A może nasze nastawienie i wiara, że nam się uda? Sposób, w jaki my, nauczyciele, postrzegamy naszych uczniów, ich możliwości i zdolności ma niebagatelne znaczenie dla ich wyników.
Dzieci można lubić i rozumieć…
Czego można się nauczyć od małych dzieci? Cierpliwości, ale i patrzenia na świat ich oczami, bo one są cały czas w wielkim zachwycie – mówi Jolanta Okuniewska, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie. Jako pierwsza i jedyna do tej pory nauczycielka z Polski, znalazła się ona w grupie 50 nauczycieli z całego świata, nominowanych do międzynarodowej nagrody Global Teacher Prize 2016.
O prestiżu zawodu nauczyciela
Jak kształtuje się pozycja społeczno-zawodowa nauczycieli na rynku pracy i w odczuciu społecznym? Jaki jest popyt na usługi nauczycieli i jak oceniane są ich kompetencje? Jakie znaczenie dla pozycji społeczno-zawodowej nauczycieli ma ustawa Karta Nauczyciela oraz działalność związków zawodowych? Jakie czynniki w opinii nauczycieli budują, a jakie obniżają prestiż zawodu nauczyciela? Prezentujemy wybrane wyniki badania jakościowego, które realizowane było przez Instytut Badań Edukacyjnych.
Motywowanie do nauki
Przeczytałam wpis Larry Ferlazzo na portalu Edutopia, poświęcony motywacji uczniów do nauki. Opisuje on w nim cztery cechy budowania motywacji wewnętrznej uczniów do nauki. Nie chcę tłumaczyć całego wpisu autora, ale chciałabym podzielić się kilkoma ważnymi myślami. Według autora te cztery cechy to: autonomia, kompetencja, pokrewieństwo i stosowność.
Potwierdzanie potwierdzenia, czyli koszty nieufności
Na wydajność pracy wpływa wiele czynników. Chciałbym wspomnieć o zaufaniu społecznym. Gdy go brakuje, koszty pracy rosną. Męczy mnie to już od dłuższego czasu i wielokrotnie się „wyłuszczałem" i buntowałem. A problem narasta. Jego rozwiązanie tkwi w nas.
Ostatnie komentarze