Dzielenie się wiedzą ubogaca i to obie strony. Przybywa jej a nie ubywa. To taka trochę dziwna ekonomia. Podobnie jest z miłością i… nienawiścią. Uważaj więc czym się dzielisz i co upowszechniasz.
O odkrzesłowieniu uczniów w szkole raz jeszcze
Szkoła musi się zmieniać nie dlatego, że coś źle zostało zaprojektowane, ale dlatego że zmienia się świat, w którym funkcjonujemy. Obecnie żyjemy na początku trzeciej rewolucji technologicznej i coraz bardziej odczuwamy znaczące rozproszenie i decentralizację, zarówno pozyskiwania energii jak i produkcji. Głębokie zmiany dotyczą także funkcjonowania społeczeństwa. Coraz większe znaczenie ma kapitał ludzki i innowacyjność, a mniejsze surowce i stare, konwencjonalne źródła energii.
Nauczyciel architektem uczenia się
Nauczanie to bardzo wymagający zawód. Proces rozwoju szkół jest tak naprawdę procesem rozwoju zawodowego. Ciągły rozwój zawodowy nauczycieli to nie luksus, ale niezbędna inwestycja, warunkująca sukces uczniów, ich szkół i społeczności. Tako rzecze Sir Ken Robinson i trudno się z tym nie zgodzić.
Szkoły świata: Junior High School nr 55
Odwiedziłem wraz z Jolą Okuniewską szkołę w jednej z najbiedniejszych części południowego Bronxu w Nowym Jorku. Do niedawna była to najgorsza szkoła w mieście. Wokół szkoły ok. 45 tys. osób żyjących w subsydiowanych mieszkaniach: strefa przestępczości, uzależnienia, przeludnienie w lokalach, przemoc domowa, bezrobocie - to plagi pospolite tego miejsca. Głównie mieszkają tu rodziny murzyńskie i latynoskie. Są to dzieci z trudnych środowisk, większość ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Czy w takim miejscu uda się odnieść sukces edukacyjny?
Przygody z językiem polskim
Nauka języka polskiego może być wciągająca i angażująca. A wszystko to dlatego, że dzięki Internetowi mamy dostęp do dużych zasobów kulturowych i edukacyjnych pomocnych w pielęgnowaniu znajomości języka ojczystego. I nie chodzi tylko o dzieci wyjeżdżające z rodzicami za granicę – wszak i w Polsce wielu uczniów ma nieraz językowe kłopoty. Spróbujmy wykorzystać bogactwo aplikacji i serwisów dostępnych w sieci.
Polskie szkoły nie rozwijają uzdolnionych uczniów?
Wsparcie dla uczniów uzdolnionych w województwie dolnośląskim raczej nie gwarantuje, że następuje rzeczywisty rozwój ich uzdolnień - to wnioski z kontroli NIK przeprowadzonej w kilku szkołach regionu oraz urzędach nadzorujących program wsparcia dla uzdolnionych uczniów. Czy podobne wyniki byłyby w innych województwach?
Szkoły świata: James Madison High School
W październiku br. miałem możliwość odwiedzić wraz z Jolantą Okuniewską, nauczycielką z Olsztyna, dwie szkoły publiczne w Nowym Jorku. Byliśmy ogromnie ciekawi, jak są zorganizowane, jak wyglądają lekcje, jacy są nauczyciele, a jacy uczniowie. Do obu mogliśmy wejść dzięki temu, że pracują w nich finaliści konkursu Global Teacher Prize. W tej – Melissa Morris, nauczycielka muzyki i doradczyni dyrektora ds. zmian w szkole.