Dzieciństwo kształtuje naturalną jedność z otaczającym światem, które często porządkujemy wedle naszych wyobrażeń, doświadczeń i zdarzeń wokół nas. Zatem podstawą działania i traktowania dziecka w procesie edukacyjnym powinien być indywidualizm, niepowtarzalność, sprawność i kreatywność.
Szklanka do połowy pełna czy pusta?
Dziś jest ten dzień dla polskiej szkoły, który niektórzy nauczyciele już nazwali oświatowym armagedon’em. Zupełnie niesłusznie. Przecież ani to pierwsza, ani ostatnia reforma, którą zapowiada i forsuje Ministerstwo Edukacji Narodowej i nie pierwsza też, która może zburzyć dotychczasowy porządek. I pewnie i nie ostatnia. Niezależnie od tego, co zostanie ogłoszone dziś w Toruniu, warto spojrzeć na szkołę z własnej, lokalnej perspektywy i powiedzieć sobie: STOP! Zatrzymajmy się! Nie pędźmy tak!
Uważność w szkole
Czy uważność jest ważna dla wspólnoty szkolnej? Jak ją rozumieć? Czy warto o nią zadbać w naszych szkołach? Jak ją rozwijać w naszych szkołach, w których króluje pośpiech, hałas, obojętność wobec potrzeb innych?
W poszukiwaniu nowego modelu szkoły
Podwaliny pod współczesny system oświatowy położone zostały w pierwszej połowie XIX w., kiedy w państwie pruskim wprowadzono obowiązek szkolny a samą szkołę zorganizowano na podobieństwo fabryki. Nauczyciele stali się obsługiwaczami pasa transmisyjnego przekazującego wiedzę z podręczników do kajetów a sami uczniowie – obiektami do formowania w oparciu o sztywno ustalone normy jakości. Mieli się ćwiczyć w dyscyplinie i punktualności wedle jasnych i jednolitych dla wszystkich programów.
O dążeniu do mistrzostwa
Uczniowie potrzebują Mistrzów – potrzebują w dzisiejszym świecie bardzo dobrych nauczycieli, którzy pomogą im wejść w skomplikowany świat z wiedzą i umiejętnościami, dzięki którym będą mogli dążyć do swojego osobistego mistrzostwa w jakiejś dziedzinie. Mistrzostwo w edukacji to powrót do pewnej figury, która towarzyszy nam od wieków.
Edukacyjna kwadratura koła
Przede wszystkim muszę uprzedzić, że to, co najważniejsze, będzie dalej. Najpierw zrelacjonuję swój udział w debacie #3TEZY O EDUKACJI, zorganizowanej 20 maja br. przez Fundację Szkoła Liderów, która ugruntowała moje przemyślenia w kwestii tytułowej kwadratury koła.
Jakich nauczycieli potrzebuje dziś szkoła?
Podobno nie nadążają za swoimi uczniami i powstaje między nimi coraz większa przepaść. Wśród spóźnionych w biegu za cyfrowym światem jest ich jeszcze sporo - przekonują szkoleniowcy rad pedagogicznych i dziwią się, że można nie znać i nie rozumieć nowych technologii. Ale czy rzeczywiście muszą? Komu i co mają w ten sposób udowodnić?