Przy pracy nad serialem dokumentalnym „Efekt Domina” Dominika Kulczyk spotykała dzieci, które bardzo cierpią przez niesprawiedliwość i biedę, ale mimo to mają w sobie siłę, by walczyć o szczęście. Tymi niezwykłymi historiami z całego świata dzieli się teraz w książce o tym samym tytule. „Efekt Domina” – książka idealna do wspólnego czytania z dziećmi – jest już w sprzedaży. Kulczyk Foundation, międzynarodowa organizacja kierowana przez autorkę, oraz wydawca – Edipresse Książki, zysk ze sprzedaży przekażą na rzecz małych podopiecznych Fundacji Przyjaciółka. Chodzi o wyporządzenie świetlic środowiskowych, dzięki którym dzieci w bardzo trudnej sytuacji mają szansę przetrwać najtrudniejszy czas i rozpocząć drogę ku lepszemu życiu.
Przestrzeń dla edukacji – zrób to sam/a
Niekoniecznie chodzi o to w szkole, żeby było ładnie i schludnie. Oczywiście, zwłaszcza jeśli są pieniądze, to można uczniom stworzyć raj edukacyjny na Ziemi (no ale tak w zasadzie nikt nie robi w szkołach...). Środowisko uczenia ma ogromny wpływ na to, jak się uczymy, ale jeśli wszystko dla uczniów zrobimy i oddamy im "w prezencie", niekoniecznie mogą poczuć, że to jest "ich" przestrzeń.
Drzwi do sali
Drzwi do sali lekcyjnej to miejsce, które może stać się ważne i szczególne. Na drzwi patrzymy każdego dnia, drzwi uczniowie otwierają wiele razy dziennie i jeśli odpowiednio je ozdobić mogą zdziałać wiele dobrego dla motywowania i budowania samooceny uczniów. Inspirując się pomysłami na ozdobienie drzwi znalezionymi na Pinterest nauczycielki z całej Polski dekorują swoje drzwi.
@instanauczycielka – #edukacja na instagramie
Wielu nauczycieli posiada swojego bloga, stronę internetową, fanpage na Facebooku itp. A czy słyszeliście już o działalności edukacyjnej na Instagramie? Wydawałoby się, że Instagram jest zarezerwowany dla młodzieży i gwiazd preferujących zdjęcia typu „selfie”. Nic jednak mylnego! Na Instagramie można spotkać wiele ciekawych profili, również edukacyjnych.
Czy możemy coś prosić zamiast kserówki (4)
Problem z podręcznikami i zeszytami ćwiczeń jest taki, że zbyt łatwo wpadamy w gotowe tory, którymi ktoś nas prowadzi do jakiegoś celu. Nie ma żadnych przeciwskazań, żeby co chwila porzucać podręcznik (albo w ogóle go odłożyć) i realizować program po swojemu, według własnej recepty. Czy to takie trudne?
Ocenianie kształtujące – otwarta komunikacja
Gdyby ktoś zapytał mnie „Kiedy ostatnio zrobiłaś coś po raz pierwszy?”, bez wahania odpowiedziałabym: „W czwartek 25 sierpnia – prowadziłam webinarium”. Teraz już wiem, że na pewno nie po raz ostatni. W webinarze, przy pomocy nieocenionej w tym zakresie moderatorki Marty Florkiewicz-Borkowskiej, miałam możliwość „opowiadania” o ocenianiu kształtującym a właściwie o wąskim jego wycinku, czyli I strategii oceniania kształtującego. Postanowiłam przyrównać ocenianie kształtujące (OK) do otwartej komunikacji (OK) i taki nadałam tytuł towarzyszącej prezentacji.
Kierunek: szkoła
Nowy rok szkolny się zaczął. Znowu nastał czas uczenia się i nauczania. Kolejny rok, który dla kolejnych uczniów zakończy się jakimś egzaminem. Jak ten rok rozpoczniemy? Jak przez ten rok przejdziemy? Te pytania z pewnością zadają sobie uczniowie, rodzice, nauczyciele… Bo to są ważne pytania.