Administrują, a nie liderują, muszą lawirować pomiędzy przepisami a zdrowym rozsądkiem, próbują pogodzić sprzeczne interesy różnych grup, a poza tym pracują w ogromnym stresie - dyrektorzy polskich szkół, bo o nich mowa, są w co raz trudniejszej sytuacji zawodowej. Dlatego chętnych na te stanowiska jest coraz mniej.
Pracownia przyrody. Nowy pomysł dla szkół podstawowych
Centrum Nauki Kopernik opracowało wstępną rekomendację wyposażenia pracowni przyrody dla klas IV-VI szkół podstawowych. Lista pomocy dydaktycznych i materiałów do wykorzystania wynika z zalecanej metody pracy nauczyciela z uczniem (polegającej na zastosowaniu w czasie lekcji metody badawczej - charakterystycznej dla warsztatu pracy naukowca).
Ocenianie opisowe ma pomagać uczniom się uczyć
Ocenianie bieżące w formie oceniania opisowego daje uczniom i nauczycielom szansę na szersze stosowanie w szkole oceniania pomagającego się uczyć. Do tej chwili, większości ocenianie – także w zakresie codziennego, nauczycielskiego bieżącego oceniania kojarzy się ze stawianiem stopniu, które podsumowują uczenie się ucznia. Taki też jest wydźwięk jeszcze obowiązujących, a pamiętających czasy ministra Kuberskiego zapisów rozporządzenia o ocenianiu.
Co nowego w nowej ustawie o szkolnictwie wyższym?
Zniesienie opłat za drugi kierunek, nowe zasady komercjalizacji, uczenie się przez całe życie, nowe zasady bliższej współpracy uczelni – to tylko niektóre z regulacji zawartych w nowym prawie. Znowelizowana ustawa została już zaakceptowana przez Sejm i Senat i teraz czeka już tylko na podpis Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego.
W poszukiwaniu nowej kultury uczenia się
Z jednego z niedawnych badań wynika, że uczniowie lubią się uczyć, ale nie lubią chodzić do szkoły. Dość niepokojące... To powinno nas skłonić do zastanowienia, czy nie powinniśmy poszukiwać nowych metod i technik uczenia, żeby uczniom chciało się przychodzić do szkoły i tu właśnie zdobywać wiedzę. O tym, jak dążyć do tej zmiany rozmawiano podczas konferencji „INSPIRACJE 2014 – Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą?“ (Warszawa, 3-4 lipca 2014).
Stare i nowe wyzwania dla szkół
Prezentujemy pierwszy z nagranych materiałów wideo z konferencji INSPIRACJE 2014 – Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą? Polska szkoła po PISA 2012 – jaka jest (tak naprawdę) i skąd to wiemy? Jakie są stare i nowe wyzwania stojące przed szkołami w naszym kraju?
Uczniowie w laboratoriach naukowych
Czy w ciągu tygodnia można pokazać uczniom techników na czym będzie polegała ich przyszła praca? "Staramy się, aby młodzi ludzie podczas praktyk rzeczywiście poczuli się jak w firmie czy przedsiębiorstwie. Obowiązuje ich ośmiogodzinny czas pracy, obecność na zajęciach jest obowiązkowa, a każdy z nich ma konkretne zadanie do wykonania, z którego jest rozliczany." – mówi Anna Tatarska, kierująca zespołem ds. merytorycznej obsługi praktyk w laboratoriach w ramach projektu „Czas zawodowców – wielkopolskie kształcenie zawodowe”.