Książka Manfreda Spitzera „Cyfrowa Demencja“ często przywoływana jest w dyskusjach na temat wykorzystania narzędzi cyfrowych w edukacji. To publikacja dobrze napisana, ciekawa – ale po głębszej analizie, w wielu miejscach budząca wątpliwości.
Co Polacy wiedzą o ekonomii i finansach?
Jedna trzecia Polaków uważa, że potrafi dobrze zarządzać domowym budżetem. Ale aż 70 proc. deklaruje, że ma małą lub bardzo małą wiedzę o mechanizmie inflacji czy przedsiębiorczości. Z raportu „Stan wiedzy i świadomości ekonomicznej Polaków 2015" wynika, że Polacy dość krytycznie oceniają swoją wiedzę na temat ekonomii i gospodarki. Tylko 5 proc. uważa, że ma wiedzę dużą lub bardzo dużą, 42 proc. badanych ocenia ją na średnim poziomie, a nawet 51 proc. twierdzi, że ich wiedza jest raczej mała lub bardzo mała.
Jak to jest?
Jak to jest, że możemy wybierać w automacie kawę, jej ilość, rodzaj, a nawet gatunek, a program w szkole serwuje się dla wszystkich uczniów w jednym rozmiarze. Jak to jest, że zachęcani jesteśmy, aby dzielić się opiniami o usługach, produktach, hotelach na specjalnie przygotowywanych portalach, a szkoła o sobie nie zbiera takich informacji.
Edukacja w świecie Moodlerów
Dzisiaj już wiemy, że przyszłością edukacji jest nauka w środowisku sieciowym. Otwarte zasoby edukacyjne i platformy e-learningowe to prawdziwe skarbnice wiedzy dostępne dla każdego, zawsze i w każdym miejscu. Wiedza na jedno klikniecie staje się powszechna i doceniana. Zasoby te powstają dzięki rzeszy pasjonatów odczuwających potrzebę dzielenia się swoją wiedzą i umiejętnościami. Platformy typu Moodle zrewolucjonizowały nauczanie i uczenie się w środowisku sieciowym i obecnie są standardem nauczania na odległość.
Kształcenie informatyczne i programowanie dla wszystkich uczniów
Zgodnie z działaniami zainicjowanymi przez MEN, od września 2016 rozpocznie się pilotaż zapowiedzianych przez Minister Annę Zalewską zmian w kształceniu informatycznym, przyjmujący formę innowacji pedagogicznych w szkołach. Korzystając z okazji, chciałbym odnieść się do niektórych nieporozumień w interpretacji proponowanej przez Radę ds. Informatyzacji Edukacji podstawy programowej kształcenia informatycznego zaprezentowanej przez Sławomira Baturo w tym serwisie.
Maturzyści chowu klatkowego
Zaczęły się matury. W rodzinach maturzystów podniecenie i zdenerwowanie, a w mediach euforia. Nasuwa mi się kilka refleksji.
Gra o szkołę
Do różnorodnych zadań zlecanych przez samorządy innym podmiotom, niektóre władze lokalne nie tylko rozważają włączenie zadań związanych z edukacją, ale też wiele po prostu to robi. Powierzają prowadzenie szkół organizacjom pozarządowym, posiadającym doświadczenie w zakresie kształcenia, wychowania i opieki. Decyzje tyleż odważne, co kontrowersyjne.