Czasem czujemy się rozdrażnieni sloganami i rajskimi wizjami lepszego
życia. Reklama mami składając obietnice niczym złota rybka: kup mnie
proszę, a spełnią się twoje najskrytsze marzenia. To nie tylko informacja o
produkcie, ale skrzętnie skrywane polecenie, które ma dogłębnie
poruszyć naszą emocjonalnością. Żebyśmy tylko otworzyli portfel i
dokonali zakupu.
Nintendo, światowy producent multimediów sprzedał na świecie ponad 90 mln mobilnych konsol gier wideo NDS. Okazuje się, że gry edutainment przygotowane na konsole mogą być świetnym sposobem ćwiczenia umysłu. W pierwszej dwudziestce najpopularniejszych gier na konsole znajdują się dwie gry pt. Brain Age, które pomagają ćwiczyć i rozwijać umysł.
We współczesnej sztuce chętnie wykorzystuje się nowoczesne środki
przekazu. Video-art, Net-art są częstym sposobem wyrazu dla
wielu twórców. Czy jednak we współczesnej szkole jest miejsce na tego
rodzaju twórcze, medialne eksperymenty? W jaki sposób połączenie
edukacji medialnej i plastycznego wychowania może być interesująca
propozycją dla uczniów?
Czym jest pieniądz i jaka jest jego nominalna wartość, intuicyjnie wiedzą wszyscy. Gorzej jest z praktyczną wiedzą na temat gospodarowania pieniądzem. Wiele osób uważa, że posiada taką wiedzę, chociaż informacje na temat kłopotów finansowych Polaków raczej przeczą temu. Praktyczna wiedza o oszczędzaniu jest czymś, co powinien znać każdy z nas.
Analfabetyzm w Polsce praktycznie nie istnieje, przynajmniej jeśli
chodzi o umiejętność czytania i pisania. Z drugiej strony w świecie
pełnym technologii umiejętność komunikowania się w tradycyjny
sposób już nie wystarcza. System edukacji musi kształcić umiejętności
skutecznego posługiwania się różnymi narzędziami technologii
informacyjno-komunikacyjnej.
Naukowcy amerykańscy opublikowali wyniki badań, z których wynika, że
każda godzina spędzona przez najmłodsze dzieci (od 2 do 48 miesięcy)
przed włączonym telewizorem, także w towarzystwie ich rodziców, opóźnia
rozwój narządu mowy. Rodzice mniej mówią do swoich małych dzieci, a te
w rezultacie rzadziej gaworzą i później uczą się mówić.
Posługiwanie się technologią informacyjno-komunikacyjną jest wskazywane przez Unię Europejską jako jedna z najważniejszych kompetencji w społeczeństwie wiedzy. Pomysły, które zakładają odcinanie młodzieży od dostępu do Internetu z powodu ściągania przez nich nielegalnych plików zakrawają na jakiś żart. Na takie rozwiązanie zdecydowali się jednak Francuzi.