Po raz kolejny wystąpiłem w roli prelegenta podczas konferencji z cyklu INSPIR@CJE, organizowanej przez Edunews.pl i personalnie Marcina Polaka (...) Przypadło mi niewdzięczne zadanie wystąpienia pod sam koniec imprezy, po wielu prelegentach prezentujących konkretne pomysły nowych i/lub sprawdzonych rozwiązań. Temat, który podjąłem: „Pandemia – bodziec dla rozwoju czy epitafium dla systemu edukacji” nie miał zbyt optymistycznego wydźwięku, co zresztą – stwierdzam to samokrytycznie – stało się ostatnio znakiem firmowym moich wypowiedzi.
Siedem ogólnych wskazówek dla nauczania hybrydowego
Hybryda jest bardzo prawdopodobna, dlatego warto się do niej przygotować. Stosuj mini projekty i odwrócone zasady odwróconej lekcji, postaraj się, aby lekcje wspierały społeczność klasy, poświęcaj czas na rozmowy z uczniami, nie rób rewolucji, nawiązuj do realnego życia, ucz się od innych.
Piątka dla uczniów
No i bach! Któż by przypuszczał, że obóz rządzący pokłóci się wokół sprawy tak marginalnej z politycznego punktu widzenia, jak dobrostan zwierząt hodowlanych i domowych. Z perspektywy etycznej, owszem, rzecz jest niebagatelna, ale politycznie – mało istotna, a przy tym ryzykowna. Trzeba bowiem czuć wielkie wzmożenie moralne, żeby w najszlachetniejszej nawet intencji zaorać ważną dla części wyborców gałąź produkcji rolnej.
Matematyka dobrze stosowana
Matematyka jest dosłownie wszędzie, a współczesny świat na każdym kroku daje nam okazję do jej zastosowania. Obliczanie budżetu, pensji i zobowiązań finansowych, zakupy, rozliczenia z urzędem skarbowym, kalkulowanie rat kredytu, szacowanie odległości, którą da się pokonać samochodem po tankowaniu - wszystkie te czynności wymagają użycia aparatu matematycznego, którego należyte zrozumienie pozwala szybko otrzymać właściwe wyniki i znacznie ułatwia codzienne życie.
O myślach kryjących się w obrazach
Czy obraz, grafika, schemat pomagają ci w lepszym zrozumieniu treści? Czy lepiej myślisz i zapamiętujesz, gdy coś narysujesz i podpiszesz? A może jeszcze rysowanie w ramach uczenia sprawia Ci wielką radość? Albo uwielbiasz odkrywać myśli w obrazach? Jeśli tak, warto zapoznać się i zainspirować "Myślografią" Agaty Baj.
Powrót do szkoły, ale z technologiami
Wrzesień mija, wróciliśmy do szkół i powoli się w nich rozgaszczamy, wierząc, że wirus jednak odpuści i znów szkoła będzie wyglądała „jak dawniej”. Czy naprawdę tego chcemy? Może ten globalny kryzys powinniśmy wykorzystać do tego, aby w szkołach coś zmienić, może na większą skalę wykorzystać dostępne technologie, aby poszerzyć przestrzeń edukacji? Żeby nie było „jak dawniej”, ale żeby było lepiej? Wartość narzędzi cyfrowych doceniliśmy już podczas etapu zdalnej edukacji. Postarajmy się dalej rozwijać umiejętności nauczania i uczenia się z ich pomocą, ponieważ mogą nam służyć nawet, gdy lekcje odbywają się w szkolnych ławkach.
Zakodowane lektury
Co roku ten sam dylemat. Jak podać uczniom listę lektur, by nie było to po prostu dyktowanie tytułów. Różne były już strategie i pomysły. Co wykombinowałam tym razem? Sami zobaczcie.