Codziennie miliony osób na całym świecie korzystają z Wikipedii. Ta największa internetowa encyklopedia ma we wszystkich jej wersjach językowych ponad 27 mln artykułów (w tym ponad milion w języku polskim). Dla wielu osób stała się ważnym źródłem wiedzy o otaczającym nas świecie. Z drugiej strony jej krytycy często wskazują na błędy w hasłach. Czy możemy zatem korzystać z niej do celów edukacyjnych? Odpowiedź jest twierdząca, a przy okazji warto też ją poprawiać, tak jak to miało miejsce w projekcie Wiki-Ekonomia.
Zamiast kserówki, czyli edukacyjne zabawy dla dzieci
To już wiadomo - wielkie zamieszanie i pośpiech z przygotowaniem "Naszego Elementarza" źle wpłynęły na organizację i jakość zajęć w klasach pierwszych szkoły podstawowej. Kolorowe książeczki i ćwiczenia zastąpiły szarobure kserówki, bo tak najtaniej, a pieniędzy przecież nie ma i nie będzie (no chyba, że rodzice kupili ćwiczenia za własne środki, co się zdarza). Ponieważ ogólnie wiadomo, że kierowanie się "taniością" w edukacji ma szkodliwy wpływ na jakość nauczania, trzeba szybko działać, aby dzieci mogły mimo wszystko kojarzyć uczenie się z ruchem, różnorodnością i wielobarwnością.
Polska dwupółkulowa
"Przez ostatnie dwadzieścia pięć lat konkurowaliśmy – jako kraj i naród – przede wszystkim lewą półkulą, odgrywając rolę tanich i dobrych podwykonawców. Czas uruchomić również prawą półkulę, wcielając się w kreatorów i integratorów. Tylko w ten sposób możemy wyrwać się z peryferyjności i stać się naprawdę atrakcyjnymi zarówno dla siebie (w tym emigrantów), jak i dla świata" - uważa Jan Szomburg, prezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, przygotowujący właśnie IX Kongres Obywatelski.
Zagadki tygodnia
Zagadki logiczne. Ciekawostki przyrodnicze. Zaskakujące fakty z różnych dziedzin. Znaczenie trudnych słów. Nad tym właśnie chciałbym spędzać z uczniami dużo więcej czasu niż jest mi dane. Proponuję więc zachęcić ich do samodzielnego poszukiwania rozwiązań. Zmotywować do nauki i zabawy również podczas przerwy.
List otwarty na temat e-dzienników
Równy dostęp każdego Rodzica i Ucznia do edukacji to kwestia często podnoszona podczas komentowania zagadnienia płatności rodziców za rozszerzony (zdalny) dostęp do dzienników elektronicznych. Rzadko zabieram głos w publicznej debacie, tym razem jednak chciałbym powstrzymać powtarzanie błędnych informacji, które podsycane komentarzami krążą w prasie i internecie. Choć w każdym aspekcie jesteśmy orędownikami mądrego wspierania szkół, Rodziców i Uczniów uważamy, że często przywoływana ostatnio „darmowość/bezpłatność” to mit działający na niekorzyść rozwoju i jakości systemu oświaty – systemu, w którym kształcą się nasze dzieci.
Opowieść o Żydach polskich - lekcja na żywo w każdej szkole
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie zaprasza uczniów i nauczycieli do udziału w nowoczesnej lekcji historii transmitowanej 23 października 2014 bezpośrednio z wystawy stałej do szkół w całej Polsce.
Subiektywny słownik pojęć edukacji przyszłości
Analizując od lat zmiany nie tylko zachowań generacji dzisiejszych uczniów, ale przede wszystkim zjawiska i prognozy ekspertów, podjąłem się próby zdefiniowania kilku pojęć związanych z edukacją. Na naszych oczach wiele z nich nabiera nowego znaczenia. Funkcjonujemy na styku przejścia od edukacji pouczania w kierunku edukacji umożliwiania.