Powinniśmy głęboko wierzyć w to, że w edukacji nie powinno być żadnych barier dla uczenia się. Rozmawiamy dziś z koordynatorami projektu o... lodówkach (sic!), koordynowanym przez Barbarę Cieślak, nauczycielkę języka angielskiego oraz Annę Rzepę, nauczycielkę chemii. Cała ekipa „Lodówki” liczy ponad 30 osób. Są to uczniowie klas drugich i trzecich Gimnazjum nr 1 w Lęborku oraz kilkoro uczniów z Liceum Ogólnokształcącego nr 1. Ten oryginalny projekt edutainment jest przeznaczony dla wszystkich - uczniów i rodziców - którzy interesują się tym, co jedzą.
Czy program Cyfrowa Szkoła zmieni edukację w szkołach?
Minął termin zgłaszania uwag do rozesłanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do konsultacji międzyresortowych i społecznych projektu uchwały Rady Ministrów w sprawie Rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) „Cyfrowa szkoła". Jest to na przestrzeni wielu lat jedno z najpoważniejszych działań systemowych jeśli chodzi o infrastrukturę technologiczną kształcenia. Czy przyczyni się faktycznie do zmiany w szkołach, przekonamy się dzięki pilotażowi programu.
Nie mylić edukacji ze szkołą!
Z prostej sondy, jaką można przeprowadzić w dowolnym miejscu i na dowolnej populacji (i robili to kilkakrotnie moi studenci), jasno wynika, że edukację rozumiemy przede wszystkim jako chodzenie do szkoły, a uczenie – jako przygotowywanie się do lekcji. Takie myślenie nie dziwi. Ale takie myślenie kryje też w sobie pułapki. A nawet niebezpieczeństwa!
ACTA a korzystanie z zasobów internetu w szkole
Tematem numer jeden jest w ostatnich dniach podpisane przez Polskę porozumienie ACTA. Wiele osób obawia się, że może ono stać się narzędziem ograniczającym wolność w internecie. Rząd obiecuje, że zanim nasz kraj ratyfikuje ową budzącą tyle sprzeciwu umowę, wszystkie wątpliwości zostaną wyjaśnione. Osoby obecnie korzystające w szkołach z internetu wiedzą, że obawy są ogromne, a pytań wiele. I nie chodzi tu o oglądanie filmów zanim pojawią się w kinach, ale o dużo poważniejsze problemy.
Edukacja obywatelska ad ACTA
Nie mogłem się powstrzymać przed komentarzem ostatnich wydarzeń dziejących się na polskich ulicach i w internecie. Istnieje moim zdaniem głęboki związek między protestami młodzieży w sprawie podpisania ACTA a edukacją obywatelską. Wygląda na to, że rządowym politykom, którzy bezpośrednio zaangażowani byli w proces decyzyjny ws. ACTA, przydałoby się gruntowne powtórzenie materiału z wiedzy o społeczeństwie. Bo rząd pokazał, że edukację obywatelską w Polsce można w zasadzie odłożyć... ad acta. Do wyborów daleko, więc zdaniem obywateli nie należy się przejmować?
Testy determinują obraz szkoły
Wygląda na to, że kluczowym problemem rozpalającym dziś dyskusje oświatowe są egzaminy oparte o testy. Czy chcemy tego, czy nie, egzaminy takie znacząco wpływają na pracę nauczycieli i szkół. Szczególnie te, których wyniki służą do krytycznych decyzji: selekcjonowania uczniów, forowania ocen jakości pracy szkół i nauczycieli oraz tworzenia rankingów (tak zwane high-stake tests lub high-visibility tests).
Filmoteka Szkolna o pasjach
Nakręć film, napisz recenzję - wygraj nagrody. Tak najkrócej można promować najnowsze wydarzenia w ramach Filmoteki Szkolnej. Po raz kolejny Centrum Edukacji Obywatelskiej w ramach programu Filmoteka Szkolna. Akcja! organizuje konkursy filmowe. Zapraszamy młodzież ze szkół ponadpodstawowych do opowiadania o swoich pasjach.