Badania zrealizowane w Stanach Zjednoczonych przez Departament Edukacji
ukazują, że uczenie się jest najskuteczniejsze, gdy połączone są
elementy nauki online z tradycyjnymi formami wykładowymi. Uczniowie,
którzy część swoich zajęć szkolnych odbyli w sieci, osiągnęli lepsze
wyniki od swoich rówieśników, którzy uczyli się tylko w szkolnych
ławkach.
Jak kształcimy dziś tych, którzy mają kształcić młodzież XXI wieku? Czy studia pedagogiczne cieszą się dużą popularnością? Kim jest współczesny młody pedagog? Prezentujemy wywiad przeprowadzony przez zespół OSzkole.pl / Warszawską Gazetę Szkolną z prof. Alicją Siemak-Tylikowską, Dziekan Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego.
Na plaży: w piasku pety; w lesie: co chwila butelka albopuszka; wokół miejsca popasu: pełno plastikowych odpadków. WC -generalnie brak, albo w stanie takim, że się strach wchodzićKosze na śmieci: non-stop przepełnione, albo ich w ogóle nie ma, więcwszędzie brudno. Oto nasza polska ekologia. Jakoś nie widać,aby z tego powodu ekolodzy przywiązywali się do drzew...
Dlaczego na historii uczymy się głównie o wojnach, a nie ma poruszanej
problematyki historii wynalazków albo prawa? Dlaczego uczymy się
trygonometrii, którą tak rzadko wykorzystujemy w życiu, zamiast statystyki,
która jest nam potrzebna praktycznie na co dzień. Kto ustala co jest ważne w nauczaniu? I czy dla
każdego ucznia ważne jest to samo?
Bicie dzieci na pewno nie jest nowoczesną metodą wychowawczą. Jest
złe, haniebne i nikczemne – to główny przekaz kampanii
społecznej organizowanej przez Porozumienie „Dzieci Pod Ochroną” wraz z Rzecznikiem Praw Dziecka.
Wspierają ją znane osoby: Jurek Owsiak, Joanna Brodzik, Ewelina Flinta,
Bożena Dykiel, Paweł Wilczak oraz Xawery Żuławski.
Ustrój uczelni wyższej, ale i zwykłej szkoły podstawowej, gimnazjum, czy szkole ponadgimnazjalnej opiera się na strukturze
wertykalnej. Są rektorzy i dyrektorzy, kadra wykładowcza i grono
pedagogiczne. Najniższe miejsce w strukturze zajmują studenci i uczniowie. Wiele mówi się
o tym, że to ci ostatni stanowią o istocie szkoły. Ale czy jest tak w
praktyce?
Szkoły mogą być bogato wyposażone w nowoczesne urządzenia
i oprogramowanie, a mimo to ich uczniowie nie będą w stanie radzić
sobie w cyfrowym świecie. Powód: nie zostali
nauczeni efektywnego korzystania z technologii podczas kilku lat edukacji szkolnej, zaś ich umiejętności
ograniczają się do pewnego zestawu prostych czynności.
Ostatnie komentarze