Sekret powodzenia edukacyjnych innowacji nie leży wyłącznie w stosowaniu nowych
technologii informacyjno-komunikacyjnych, ale w treści. Niektóre
innowacje zbyt często koncentrują się na formie. W
innowacjach ważne jest uzyskanie wyższej skuteczności edukacji i
jakości ludzkiego życia. Najważniejsze jest to, czego się uczę. Istota
edukacji też leży w treści.
Jak lepiej zrozumieć przekaz medialny?
Na początku było marzenie – stworzyć własną akademię filozoficzną,
wzorem starożytnej szkoły ateńskiej, czy akademii florenckiej. Szybko
okazało się, że współczesne czasy są dobrym momentem, aby taką
inicjatywę rozpocząć. W epoce wszechobecnych mediów, potrzeba nam filozofii na
ulicy, dzięki której będziemy lepiej rozumieć media i to, co się dzieje
wokół nas.
Przez komiks i animację po przydatną wiedzę ekonomiczną
Teraz chyba nikt nie może powiedzieć, że edukacja ekonomiczna jest nudna. Prowadzenie własnej firmy, problem dziury budżetowej, udział w wyborach
czy też wpływ gospodarki socjalistycznej na współczesną Polskę - to
tematy drugiej edycji konkursu na komiks i animację o tematyce
ekonomicznej organizowanego przez Fundację FOR we współpracy z Bankiem
Zachodnim WBK.
Aktywni z natury
Edukacja ekologiczna może być świetną okazją do praktycznych działań,
które rozwijają u uczniów szeroki zakres umiejętności, np. współpracy w grupie, planowania, komunikacji i innych. Wymyślenie i
przeprowadzenie autorskich projektów uczniowskich może przynieść o
wiele więcej korzyści niż cały cykl zajęć prowadzonych w klasie
szkolnych. Warto być „Aktywnym z natury”.
Słów kilka o nauczycielach gimnazjów. TALIS (1)
Jak szkoła może sprostać wymaganiom stawianym jej przez nowoczesną
gospodarkę, w której wiedza jest jednym z kluczowych czynników? Jak motywować nauczycieli, aby lepiej radzili
sobie z pracą i dobrze przygotowywali gimnazjalistów
do odważnego wkraczania w dorosłość? Na wiele pytań stara się
odpowiadać raport o nauczaniu przygotowany przez OECD.
Polska szkoła 2030
Jak będzie wyglądała rzeczywistość szkolna w Polsce za 20 lat? Biorąc pod uwagę postęp technologiczny i zmiany społeczno-gospodarcze, czy jesteśmy w stanie prognozować, jak będzie wyglądało środowisko szkolne za dwie dekady? Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową zorganizował wczoraj interesującą debatę w Gdańsku na temat przyszłości polskiej szkoły i jej funkcji.
Edukacja dla przyszłości: droga przed nami (2)
Musimy zerwać z nauczaniem polegającym na zapamiętywaniu faktów i
treści i odtwarzaniu zapamiętanej wiedzy. Innowacyjni i produktywni
ludzie, jakich potrzebują społeczeństwa przyszłości, powinni być
wyposażeni w szeroki katalog specjalistycznych kompetencji. Wśród nich
są takie, na których rozwijanie system edukacji musi zwrócić szczególną
uwagę.