Strategia edukacyjna Warszawy zakłada szeroką współpracę władz miasta z organizacjami pozarządowymi. Realizowana konsekwentnie od kilku lat polityka edukacyjna już przynosi widoczne owoce, także w obszarze nowoczesnej edukacji. Z Mirosławem Sielatyckim, zastępcą dyrektora Biura Edukacji Urzędu m. st. Warszawy rozmawia Adam Kowalski z O Szkole.pl.
Szkolnictwo coraz bardziej otwiera się na pomysł wykorzystania
telefonów komórkowych w edukacji. Nic dziwnego, skoro w
Stanach Zjednoczonych (i na pewno gdzie indziej również) młodzi ludzie używają telefonów przez większą część dnia – od pobudki po
ustawienie budzika, gdy kładą się spać. Dlaczego zatem nie użyć masowo tych komputerów w nauczaniu?
Parlament Studentów RP wydał oświadczenie w kontekście
doniesień o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu jednej z największych
prywatnych uczelni wyższych w Polsce. Chociaż stanowisko PSRP odnosi
się do nieuczciwych praktyk w Akademii
Humanistyczno-Ekonomiczną w Łodzi, nie zabrakło w nim głosu
wzywającego do głębszych reform szkolnictwa wyższego.
Nieformalne aktywności, których pełno w naszym codziennym życiu mogą
wymiernie wspierać proces uczenia się i stąd powinny być uznawane za
wartościowe i istotne dla podnoszenia poziomu kompetencji człowieka –
uważają eksperci brytyjskiej Futurelab, którzy przygotowali raport na
temat edukacji nieformalnej z wykorzystaniem cyfrowych technologii.
W społeczeństwie opartym na wiedzy szkoły powinny być instytucjami,
które konkurują między sobą oferując najlepsze praktyki w
kształceniu uczniów. Idealnie byłoby, gdyby
konkurencja ta prowadziła do nagradzania (rozwoju) szkół o najwyższej
jakości świadczonych usług edukacyjnych i likwidacji tych szkół, które
nie zasługują, aby kształcić dzieci.
Spośród wielu tematów toczącej się debaty edukacyjnej trzeba
odróżnić te fundamentalne od pobocznych. Społeczne niepokoje o
posyłanie 6-latków do szkół, kwestia podwyżek dla nauczycieli,
doposażenia szkół to ważne, ale nie centralne problemy związane z
polską edukacją. To raczej tematy poboczne, łatwe do przedstawienia w mediach, ale pomijające centrum problemu.
Uczniowie z 20 szkół podstawowych i gimnazjów woj.
mazowieckiego i podkarpackiego korzystają z pokazów i eksperymentów
naukowych przygotowanych w projekcie "Energia nauki".
Organizatorami akcji, która jest częścią programu "Projektor - wolontariat studencki" są: Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności,
Stowarzyszenie Klanza oraz PGNiG.
Ostatnie komentarze