system oświatyGimnazjum we wsi Drążna. Szkolny festiwal nauki. Publiczność składająca się z rodziców, uczniów, nauczycieli, gości, obserwuje prezentację ucznia mającego na co dzień trudności w nauce. Chłopiec, potarłszy ręką ebonitową rurę od odkurzacza, zbiera nią papierki z dywanu, po czym objaśnia, co działo się z elektronami i dlaczego papierki zostały do niej przyciągnięte.
 

debaty edukacyjneTemat ten wydaje się być niewyczerpany. Zaledwie dotknę kilku wątków, wiele domaga się rozwinięcia - może ktoś inny spróbuje. Edukacja (każda: formalna, nieformalna,szkolna, przez całe życie, itp.) opiera się na komunikacji. Od jakościtej komunikacji zależy wprost skuteczność nauczania, ale i równieżjakość środowiska edukacyjnego, w którym się uczymy.
 

Edukacja konsumenckaEdukacja nie musi być nudna. Wiele zależy od formy, w której przekazywana jest wiedza. Im bliższa jest ona oczekiwaniom uczących się, tym nauka może być ciekawsza i bardziej angażująca. Im więcej łączenia zabawy i edukacji, tym lepiej dla edukacji – z takim założeniem realizowany był w gimnazjach Warszawy projekt Finanse.mp3. Wczoraj poznaliśmy jego laureatów.
 

system oświatyW badaniach PISA w 2006 r. kompetencje matematyczne polskiej młodzieży zostały ocenione na „słabą trójkę“. Polska zmieściła się w średniej OECD, ale jako ostatni kraj. Choć polscy uczniowie potrafią sobie poradzić z prostymi zadaniami i liczeniem, słabo wypadają w praktycznym zastosowaniu zasad matematyki. Niestety, nic nie wskazuje na razie, że będzie lepiej.
 

badania i analizyMamy w Polsce jeden z najwyższych w Unii Europejskiej wskaźników bezrobocia w grupie młodzieży po szkole i studiach. Można byłoby zatem przypuszczać, że młodzi ludzie na studiach zdają już sobie sprawę z czekających ich wyzwań na rynku pracy i przygotowują do samodzielności zawodowej. Spójrzmy, jakie cele zawodowe są dla polskich studentów najważniejsze.
 

badania i analizyZmiany na świecie, w tym na rynku pracy, coraz częściej skłaniają do zastanawiania się nad wartością zdobytego wykształcenia. W ostatnich latach w Polsce znacząco zwiększyła się liczba osób, które nie odczuwają satysfakcji z osiągniętego poziomu wykształcenia - wynika z badań CBOS "Rola wykształcenia i zmiany w jej społecznym spostrzeganiu w latach 1993-2009".
 

E-learningDotychczas zastosowanie metody e-learningu w edukacji na poziomie podstawowym i średnim koncentrowało się raczej wokół fragmentów  programu na niektórych przedmiotach. Ale to może się zmienić, ponieważ na świecie mamy do czynienia z coraz odważniejszymi projektami. Nad szerokim, trzyletnim pilotażem pracują właśnie władze oświatowe Hong-Kongu.
 

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie