Na co najbardziej obecnie narzekają nauczyciele? Dość powszechnie
wypowiadają się na temat zaniku lub niskiej motywacji uczniów do
uczenia się. Czy to oznacza, że uczniowie nie chcą się uczyć?
Niekoniecznie. Być może w ten sposób starają się zwrócić uwagę na to, że powinni
być uczeni inaczej niż to było praktykowane jeszcze dwie dekady temu.
Schwarzenegger nie lubi edukacji z książek
Kalifornia pod rządami Gubernatora Arnolda Schwarzeneggera wpadła w
poważne tarapaty w związku ze światowym kryzysem finansowym. Poszukując
oszczędności, urzędnicy stanowi zwrócili uwagę również na koszty
stanowego systemu edukacji. I uznali, że drukowane książki, z których uczy się
młodzież, to już przeżytek i zbyt wiele kosztuje stanową oświatę.
Nowe technologie w edukacji
Nie ma skutecznej edukacji bez nowych technologii. Tradycyjne formy
nauczania nie są akceptowane przez uczniów, zaś
konsekwencje trzymania się ich przez nauczycieli widać po
wynikach egzaminów, z roku na rok coraz słabszych. Jak
sprawić, żeby system edukacji zaczął efektywniej i na szeroką skalę
korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych?
Wiedza na bank!
Czym jest pieniądz i jaka jest jego nominalna wartość, intuicyjnie wiedzą wszyscy. Gorzej jest z praktyczną wiedzą na temat gospodarowania pieniądzem. Wiele osób uważa, że posiada taką wiedzę, chociaż informacje na temat kłopotów finansowych Polaków raczej przeczą temu. Praktyczna wiedza o oszczędzaniu jest czymś, co powinien znać każdy z nas.
iPody zmieniają szkołę
Można być sceptycznym wobec wprowadzenia iPodów na zajęcia. Jak powstrzymać uczniów od ściągania muzyki albo nieodpowiednich treści podczas lekcji? Albo od wysyłania wiadomości
niezwiązanych z tematem zajęć? Jak się
okazuje, takie obawy mogą być przesadzone - uczniowie potrafią dobrze
wykorzystać te urządzenia do edukacji.
Nowa Podstawa Programowa starego nauczania
Za osiem lat Internet będzie zdecydowanie dominującym medium, stacjonarny komputer obsługiwany myszką będzie zdecydowanie trącił myszką. Według dzisiejszych szacunków ilość wiedzy technicznej będzie się wtedy podwajać co kilka dni. Za osiem lat w Polsce zakończy się wdrażanie nowej Podstawy Programowej, które właśnie rozpoczęto.
Lizbońskie kompetencje kluczowe
W Polsce toczy się spór o „Traktat lizboński”, ale to jest wielka
polityka. W środowisku oświatowym zaś dyskutuje się o „Strategii
lizbońskiej”, która ożywiła debatę nt. zakresu i znaczenia pojęcia
kompetencji w edukacji oraz kluczowych kompetencji i koniecznych treści
uczenia się w szkole XXI w. Czego powinna uczyć dziś szkoła
i do czego przygotować?
Ostatnie komentarze