Wiele konceptów na temat rozwoju człowieka (w tym pedagogicznych)
powinno odejść dawno do lamusa, by uwolnić miejsce na nowe myślenie o
człowieku i jego sytuacji oraz o perspektywach
edukacyjno-egzystencjalnych. Do takich nowych wielkich konceptów należy
bez wątpienia teoria Wielorakich Inteligencji Howarda Gardnera.
Współczesny świat stawia przed edukacją zupełnie nowe zadania. Szybkość
zachodzących zmian uniemożliwia maruderom dotrzymanie kroku.
Umiejętność przewidywania, otwartość na zmiany, elastyczność dają
szanse, choć nie gwarantują sukcesu. Szkoła powinna wyprzedzać te
zmiany bo kształci pokolenia przyszłości a nie przeszłości.
Bez teleturniejów wielu widzów nie wyobraża sobie współczesnej telewizji.
Obecne są praktycznie od początku istnienia tego medium i cieszą się zazwyczaj wielką popularnością. Jaką rolę pełnią i mogą
pełnić popularne teleturnieje w edukacji? Uczą tylko rywalizacji czy również przekazują wiedzę? W jaki sposób mogą przekazywać przydatną wiedzę?
Google Wave (czyli fala), nowy produkt korporacji z Mountain View, może
okazać się świetnym narzędziem w służbie edukacji. Jest to interaktywne
narzędzie, które łączy funkcje poczty elektronicznej,
komunikatora, bloga i przestrzeni roboczej współdzielonej z innymi
użytkownikami sieci. Pozwala na zdynamizowanie współpracy pomiędzy
uczniami w internecie.
Rynek studiów MBA w Polsce należy do jednych z najmłodszych w Europie
stąd dominuje przekonanie, że wciąż są one postrzegane jako niosące
dużą wartość dodaną dla kariery pracowników. Eksperci zajmujący się
kształceniem zawodowym i rynkiem szkoleń przyznają jednak zgodnie, że
studia MBA nie są przeznaczone dla wszystkich.
Bezsensowności nie brakuje w życiu, a zatem i szkoła nie jest ich
pozbawiona. Wielu poszukuje sensu w życiu, ale tu nie o ten wielki,
filozoficzny sens życia chodzi, a raczej o zrozumienie, że uczenie się
faktów, dat, terminów, nazwisk itp., uciekające szybko z głowy oraz
cała dotychczasowa „wiedzowa” szkoła traci swój sens w epoce cyfrowej.
Na co najbardziej obecnie narzekają nauczyciele? Dość powszechnie
wypowiadają się na temat zaniku lub niskiej motywacji uczniów do
uczenia się. Czy to oznacza, że uczniowie nie chcą się uczyć?
Niekoniecznie. Być może w ten sposób starają się zwrócić uwagę na to, że powinni
być uczeni inaczej niż to było praktykowane jeszcze dwie dekady temu.
Ostatnie komentarze