Spośród wielu tematów toczącej się debaty edukacyjnej trzeba
odróżnić te fundamentalne od pobocznych. Społeczne niepokoje o
posyłanie 6-latków do szkół, kwestia podwyżek dla nauczycieli,
doposażenia szkół to ważne, ale nie centralne problemy związane z
polską edukacją. To raczej tematy poboczne, łatwe do przedstawienia w mediach, ale pomijające centrum problemu.
W sprawie patologii na uczelniach wyższych
Parlament Studentów RP wydał oświadczenie w kontekście
doniesień o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu jednej z największych
prywatnych uczelni wyższych w Polsce. Chociaż stanowisko PSRP odnosi
się do nieuczciwych praktyk w Akademii
Humanistyczno-Ekonomiczną w Łodzi, nie zabrakło w nim głosu
wzywającego do głębszych reform szkolnictwa wyższego.
Pomoc przy wyborze szkoły
W społeczeństwie opartym na wiedzy szkoły powinny być instytucjami,
które konkurują między sobą oferując najlepsze praktyki w
kształceniu uczniów. Idealnie byłoby, gdyby
konkurencja ta prowadziła do nagradzania (rozwoju) szkół o najwyższej
jakości świadczonych usług edukacyjnych i likwidacji tych szkół, które
nie zasługują, aby kształcić dzieci.
Pokazać energię nauki
Uczniowie z 20 szkół podstawowych i gimnazjów woj.
mazowieckiego i podkarpackiego korzystają z pokazów i eksperymentów
naukowych przygotowanych w projekcie "Energia nauki".
Organizatorami akcji, która jest częścią programu "Projektor - wolontariat studencki" są: Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności,
Stowarzyszenie Klanza oraz PGNiG.
Mieszanie metod przyspiesza edukację
Badania zrealizowane w Stanach Zjednoczonych przez Departament Edukacji
ukazują, że uczenie się jest najskuteczniejsze, gdy połączone są
elementy nauki online z tradycyjnymi formami wykładowymi. Uczniowie,
którzy część swoich zajęć szkolnych odbyli w sieci, osiągnęli lepsze
wyniki od swoich rówieśników, którzy uczyli się tylko w szkolnych
ławkach.
Musiałoby to być bardzo długie zaklęcie
Jak kształcimy dziś tych, którzy mają kształcić młodzież XXI wieku? Czy studia pedagogiczne cieszą się dużą popularnością? Kim jest współczesny młody pedagog? Prezentujemy wywiad przeprowadzony przez zespół OSzkole.pl / Warszawską Gazetę Szkolną z prof. Alicją Siemak-Tylikowską, Dziekan Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego.
Skąd się wzięły przedmioty nauczania?
Dlaczego na historii uczymy się głównie o wojnach, a nie ma poruszanej
problematyki historii wynalazków albo prawa? Dlaczego uczymy się
trygonometrii, którą tak rzadko wykorzystujemy w życiu, zamiast statystyki,
która jest nam potrzebna praktycznie na co dzień. Kto ustala co jest ważne w nauczaniu? I czy dla
każdego ucznia ważne jest to samo?